Ze sporym opóźnieniem dojdzie do przejęcia przez MPK-Łódź terenu dawnej zajezdni Tramwajów Podmiejskich. Obiektem opiekuje się aktualnie Klub Miłośników Starych Tramwajów. Baza z początku XX w. ma stać się pełnoprawnym muzeum.
Zajezdnia tramwajowa Brus
była wykorzystywana do 2012 r. przez nieistniejącą już spółkę Tramwaje Podmiejskie. Po zakończeniu jej działalności przewozowej historyczna remiza Łódzkich Wąskotorowych Elektrycznych Kolei Dojazdowych trafiła w ręce samorządu. Ten powierzył opiekę nad obiektem Klubowi Miłośników Starych Tramwajów, który prowadzi tam ekspozycję muzealną. Wykorzystuje też halę do prac nad historycznym taborem i garażuje go na terenie placówki.
Wiele lat prac koncepcyjnych
Od momentu likwidacji TP miasto deklarowało chęć organizacji w zajezdni na Brusie pełnoprawnego muzeum. Koncepcji na funkcjonowanie placówki było kilka, spośród których najciekawszą wydaje się projekt o roboczej nazwie LaBoT. Zakładał on utworzenie ekspozycji związanej z bardzo różnymi środkami transportu, w tym z lotnictwem.
Ostatecznie w 2021 r. UMŁ ogłosił, że baza trafi w ręce MPK.
Miejski przewoźnik ma przenieść na ul. Konstantynowską swoje Muzeum Komunikacji Miejskiej, które działa dziś przy ul. Wierzbowej w rejonie zakładów remontowych przy Tramwajowej (te
mają z kolei zostać przeniesione do dawnej bazy Międzygminnej Komunikacji Tramwajowej na Helenówku). W marcu 2021 r. Urząd Miasta Łodzi informował nas, że na 99 proc. zajezdnia zostanie przekazana MPK w najbliższym czasie. Do dziś do zmian własnościowych jednak nie doszło.
Szansa na rozwój muzealnictwa transportowego w Łodzi
Sporo po pierwotnie zakładanym terminie sprawa jest wreszcie finalizowana. – W najbliższych tygodniach powinno dojść do przejęcia zarządzania przez MPK-Łódź terenem, na którym znajduje się dawna zajezdnia tramwajowa Brus – deklaruje teraz Biuro Promocji Urzędu Miasta Łodzi. Tłumaczy też, że długi czas przygotowań wiązał się z koniecznością dopełnienia szeregu kwestii formalnych oraz wykonania pełnej inwentaryzacji znajdujących się w bazie obiektów.
– Plany [organizacji muzeum] są nadal aktualne – zapewnia samorząd pozostający zresztą właścicielem MPK. Spółka ma według deklaracji UM Łódź rozpocząć zagospodarowanie placówki od jej ogrodzenia i uporządkowania. Przejęcie zajezdni przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne jest szansą z jednej strony na powiększenie ekspozycji Muzeum Komunikacji Miejskiej, z drugiej – na intensyfikację prac prowadzonych w zabytkowej hali. Póki co Zajezdnią Muzealną Brus opiekują się bowiem wolontariusze KMST, co ogranicza możliwości tak budżetowe, jak i organizacyjne. Stosunkowo rzadko zajezdnię mogli więc np. odwiedzać goście.