Latem tego roku na łódzkie ulice wyjadą dwa wagony Variotram – zapowiada łódzkie MPK. Spółka sprowadzi na testy tramwaje wycofane trzy lata temu z ruchu w Helsinkach. Eksploatacja próbna ma dać odpowiedź na pytanie, czy w warunkach łódzkich około dwudziestoletnie pojazdy będą sprawdzać się lepiej niż w Finlandii. Jeśli odpowiedź będzie pozytywna, do Polski może trafić znacznie więcej egzemplarzy tego typu.
W zeszłym roku sfinalizowano dostawy używanych wagonów tramwajowych NF6D zakupionych przez MPK-Łódź od przewoźnika Bogestra z niemieckiego Bochum. Nie zakończyło to jednak poszukiwań możliwości pozyskania stosunkowo nowoczesnych pojazdów w relatywnie niskiej cenie. Miejska spółka za kilka tygodni rozpocznie testy kolejnego typu taboru, który może w przyszłości na stałe wpisać się w łódzki krajobraz.
Helsinki zrezygnowały z dalszej eksploatacji Variotramów – Zamierzamy przetestować w łódzkich warunkach dwa wagony Variotram z Helsinek – potwierdza Piotr Wasiak, specjalista w Dziale Promocji Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. Do stolicy Finlandii koncern Bombardier dostarczył łącznie 40 takich tramwajów wyprodukowanych w latach 1998 – 2004. Mają nieco ponad 24 metry długości i 55 miejsc siedzących. Pojazdy zostały wycofane z ruchu w 2018 r., bo ich eksploatacja okazała się kłopotliwa, a największym problemem były pęknięcia wózków i pudeł. Na mocy ugody producent odkupił wagony od miejskiego operatora, o czym
pisaliśmy już na naszych łamach.
Warunki, na jakich Variotramy trafią do Łodzi na testy, wydają się bardzo korzystne: MPK będzie je mogło eksploatować bezpłatnie przez osiem miesięcy. – Pokrywamy jedynie koszty transportu z Helsinek, przygotowania do jazdy po Łodzi oraz serwisu w okresie użytkowania – tłumaczy przedstawiciel przewoźnika. Przedsiębiorstwo opublikowało już ogłoszenie o wszczęciu postępowania w sprawie przewiezienia tramwajów z Finlandii do Łodzi. Termin składania ofert upływa 14 czerwca, a niedługo później w drogę ruszyć ma pierwszy transport.
Jak duża partia mogłaby zostać sprowadzona do Łodzi? – Wagony powinny wyjechać na łódzkie torowiska w wakacje – zapowiada bowiem nasz rozmówca. Podkreśla, że okres eksploatacji testowej został dobrany tak, by możliwe było sprawdzenie Variotramów zarówno w warunkach letnich, jak i zimowych. Jeśli w Łodzi problemy, które były przyczyną o wiele wcześniejszego niż zakładano wycofania z ruchu, się nie powtórzą, MPK rozważy zakup pojazdów.
Na razie nie wiadomo, czy do Łodzi miałaby trafić cała partia czekających na nowego właściciela tramwajów. – Efekty testów mają dać odpowiedź na pytanie, czy warto zainteresować się kupnem tych wagonów, a jeśli tak, to w jakiej ilości – stwierdza bowiem Piotr Wasiak. Ewentualne podpisanie kontraktu z Bombardierem mocno przybliżyłoby łódzkiego przewoźnika do wyeliminowania z ruchu wysokopodłogowych 805Na produkcji chorzowskiego Konstalu.