Linia 11 w wariantach A i B będzie kolejną, na której będzie można wybrać tańszą taryfę przystankową. Z tańszej (zwłaszcza w przypadku krótszych podróży) taryfy będzie można skorzystać w podróżach do pętli Helenówek, Chocianowice Ikea i Chojny Kurczaki. Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, może w przyszłości objąć całą sieć linii miejskich.
Dzięki montażowi w kolejnych 23 wagonach (Cityrunnerach i Pesach 122N Tramicus) kasowników Open Payment System taryfę przystankową będzie można rozszerzyć na kolejną linię. Mowa o systemie, w którym rolę biletu pełni zbliżeniowa karta płatnicza. Objęcie linii 11A i 11B systemem
było zapowiadane jeszcze wiosną roku 2018.
Jednocześnie system nadal, jak
od września 2017 r., będzie działał
w pojazdach linii 10A i 10B. Linie 10 i 11 krzyżują się ze sobą na przystanku przesiadkowym Piotrkowska Centrum. Operator systemu, Mennica Polska, oddał do użytku testową funkcjonalność, pozwalającą na uwzględnienie przesiadek między nimi. Pasażerowie podróżujący najpierw jedną, a następnie drugą linią nie będą więc ponosili opłaty za dwa pojedyncze przejazdy.
Dyrektor Działu Handlowego Płatności Elektronicznych w Mennicy Polskiej Jacek Sieński przekonuje, że zastosowane w Łodzi rozwiązanie jest jedyne w swoim rodzaju. – Został zastosowany unikalny sposób naliczania opłat wniesionych w środkach transportu publicznego przy użyciu popularnej „zbliżeniówki”. Dzięki naszemu rozwiązaniu pasażerowie, którzy w trakcie podróży tramwajem zmieniają linię, zapłacą mniej. Po przesiadce opłaty będą naliczane bowiem tak, jakby podróż była kontynuowana, a nie od początku – wyjaśnia.
– System policzy przejechane przystanki na linii 10A/B i linii 11B jako jedną trasę. Jadąc z pętli Dell na pętlę Helenówek (42 przystanki), zapłacimy 4,68 zł za podróż, które będzie trwała 68 minut. Gdyby pasażer kasował bilety czasowe, zapłaciłby za nią 6 zł (2x bilet 20 minutowy,
wydłużony do 40 minut) – informuje w komunikacie łódzki Urząd Miasta. Warunkiem jest długość przesiadki nie dłuższy od 20 minut.
Typy taboru, w których zainstalowano czytniki, pojawiają się także na innych liniach (Cityrunnery – na 15, Pesy Swing – na 12). Łódzkie MPK zapewnia, że w takiej sytuacji również pasażerowie tych linii będą mogli skorzystać z Open Payment System. – Testowanie potrwa kilka miesięcy. Jeżeli wypadnie pozytywnie, będziemy mogli przystąpić do przetargu na wyłonienie operatora, który mógłby wprowadzić taryfę przystankową na wszystkich liniach tramwajowych i autobusowych. Taki jest właśnie cel zmian, które wprowadzamy od początku grudnia – deklaruje prezes przewoźnika Zbigniew Papierski. Docelowo w oparciu o taki system mógłby też powstać program lojalnościowy.
Jak podaje MPK, od 16 września 2017 r. do 31 października 2020 r. pasażerowie linii 10A i 10B skorzystali z OPS ponad 716,3 tysięcy razy. Najczęściej wykorzystywano je do przejechania odległości od 2 do 6 przystanków.