Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź. MPK szuka dostawcy kolejnych 64 nowych autobusów

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
13-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
13-03-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź. MPK szuka dostawcy kolejnych 64 nowych autobusów
Fot. Daniel SiwakMPK Łódź znów szuka dostawcy kolejnych nowych autobusów
MPK Łódź ogłosiło właśnie przetarg na kolejne nowe autobusy. Tym razem miejski przewoźnik zamawia 36 autobusów krótkich oraz 28 przegubowych. Jeden z tych pierwszych pojazdów trafi także do Ośrodka Szkolenia Kierowców.

Miejski przewoźnik na przełomie 2024 i 2025 roku wprowadził do ruchu 63 autobusy Solaris Urbino 12 i 18 mild hybrid. 62 pojazdy wożą na co dzień łódzkich pasażerów, a jeden został przeznaczony do Ośrodka Szkolenia Kierowców MPK Łódź. To też element wymiany taboru szkoleniowego.

Niedawno zostało także ogłoszone postępowanie na dostawę 34 używanych autobusów klasy mini, które mają zastąpić wycofywane Isuzu Novocity Life. Okazuje się jednak, że to nie jedyna plany taborowe, jakie na ten rok ma łódzkie MPK.

MPK Łódź szuka dostawcy kolejnych 64 nowych autobusów

W tym tygodniu ogłoszony został przetarg na dostawę w sumie 64 nowych autobusów w formie wynajmu długoterminowego. Tutaj przewoźnik ponownie zdecydował się na opcję 10-letnią.

Pojazdy z wysokoprężnym silnikiem spalinowym o mocy 220 kW, zasilanym paliwem ON B7, muszą spełniać normę czystości spalin EURO-6. Jednak MPK Łódź ponownie preferuje zastosowanie modułu hybrydowego (modułu elektrycznego zintegrowanego pomiędzy silnikiem spalinowym a skrzynią biegów).

W ramach przyszłej umowy dostarczonych ma zostać 35 autobusów klasy maxi (11,5 - 12,5 m), 28 autobusów klasy mega (17,5 - 18,75 m) oraz jeden autobus klasy maxi z wykorzystaniem, którego prowadzone będą kursy dla kandydatów na przyszłych kierowców. Obydwa typy muszą być całkowicie niskopodłogowe oraz posiadać drzwi dwuskrzydłowe o szerokości 1,1 m, o układzie odpowiednio: 2-2-2 i 2-2-2-2.

Stanowisko kierowcy musi zostać oddzielone od części pasażerskiej i posiadać pełną, zabudowaną i zamykaną kabinę z obrotowym, pneumatycznym fotelem z pasami bezpieczeństwa. W tej przestrzeni mają znaleźć się też dwa wieszaki na odzież, schowek na teczkę i dokumenty kierowcy, uchwyt na kubek oraz zabudowana we wnętrzu kabiny lodówka elektryczna.

Jakie autobusy dla MPK Łódź? Przewoźnik utrzymuje dotychczasowy standard

Krótkie pojazdy mają mieć możliwość przewiezienia przynajmniej 85 osób, w tym minimum 26 na miejscach siedzących. Natomiast pojazdy przegubowe mają umożliwić podróż 135 osobom, w tym minimum 35 na miejscach siedzących. W razie potrzeby specjalny system pomoże zliczyć również podróżujących autobusem pasażerów.

Jeżeli chodzi o wyposażenie, to nie odbiega ono od tego, które przewoźnik stosuje już od lat. Stąd autobusy będą w pełni ogrzewane i klimatyzowane z oknami, których część przesuwna będzie stanowić 25 proc. całej powierzchni szyby. Standardowo na wprost drugich drzwi znajdzie się przestrzeń dla pasażerów podróżujących na wózku lub z rowerem - wraz z uchwytem do jego zamocowania w czasie przejazdu.

Każdy autobus będzie wyposażony w monitoring kabiny, przestrzeni pasażerskiej oraz przestrzeni przed i za pojazdem – minimum od 9 do 10 kamer w zależności czy jest to pojazd 12 czy 18-metrowy. MPK Łódź wymaga też bezgotówkowego automatu do sprzedaży biletów oraz instalacji umożliwiającej montaż systemu wnoszenia opłat przy użyciu zbliżeniowych kart płatniczych.

Oświetlenie przestrzeni przedziału pasażerskiego ma być wykonane w technologii LED. Taka sama technologia wymagana jest dla systemu informacji pasażerskiej, który będzie składał się z: jednej prostokątnej tablicy przedniej, bocznej i tylnej z diodami w kolorze białym.

We wnętrzu z kolei informacje będą prezentowane na dwóch monitorach LCD - bocznym (m.in linia, wszystkie przystanki, przebieg trasy) i podsufitowym (linia, kolejne przystanki, przystanek końcowy) oraz podsufitowa za kabiną kierowcy. Ta ostatnia może być wykonana w technologii LCD lub LED.

Cena i parametry ekologiczne - warunki dla dostawcy

Producenci zainteresowani dostawą autobusów mogą składać swoje oferty do 11 kwietnia do godz. 13. Decydującym kryterium będą: cena (80 proc.), parametry techniczno-użytkowe (10 proc.) i parametry ekologiczne (10 proc.). W ramach drugiego kryterium punktowane będzie m.in. zastosowanie modułu hybrydowego w autobusach. Trzecie dotyczy zaś zużycia paliwa.

Autobusy mają zostać dostarczone do Łodzi w okresie do 11 miesięcy od dnia podpisania umowy. Biorąc pod uwagę wskazane w postępowaniu terminy umowę można było podpisać jeszcze przed wakacjami, a dostawy mogłyby być zrealizowane do połowy 2026 roku. Pojazdy zastaną podzielone pomiędzy Zakład Eksploatacji Autobusów nr 1 (zajezdnia Limanowskiego) oraz Zakład Eksploatacji Autobusów nr 2 (zajezdnia Nowe Sady).

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź: Kasacja prawie 60 wagonów 805Na

Komunikacja

Łódź: Kasacja prawie 60 wagonów 805Na

Kasper Fiszer 03 lutego 2025

MPK-Łódź: Więcej nowych niż kasowanych autobusów

Komunikacja

Łódź rozstrzyga przetarg na tramwaje

Komunikacja

Łódź rozstrzyga przetarg na tramwaje

Jakub Rösler 28 stycznia 2025

Zobacz również:

Łódź: Kasacja prawie 60 wagonów 805Na

Komunikacja

Łódź: Kasacja prawie 60 wagonów 805Na

Kasper Fiszer 03 lutego 2025

MPK-Łódź: Więcej nowych niż kasowanych autobusów

Komunikacja

Łódź rozstrzyga przetarg na tramwaje

Komunikacja

Łódź rozstrzyga przetarg na tramwaje

Jakub Rösler 28 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5