MPK Łódź ogłosiło właśnie przetarg na kolejne nowe autobusy. Tym razem miejski przewoźnik zamawia 36 autobusów krótkich oraz 28 przegubowych. Jeden z tych pierwszych pojazdów trafi także do Ośrodka Szkolenia Kierowców.
Miejski przewoźnik na przełomie 2024 i 2025 roku wprowadził do ruchu
63 autobusy Solaris Urbino 12 i 18 mild hybrid. 62 pojazdy wożą na co dzień łódzkich pasażerów, a jeden został przeznaczony do Ośrodka Szkolenia Kierowców MPK Łódź. To też element wymiany taboru szkoleniowego.
MPK Łódź szuka dostawcy kolejnych 64 nowych autobusów
W tym tygodniu ogłoszony został przetarg na dostawę w sumie 64 nowych autobusów w formie wynajmu długoterminowego. Tutaj przewoźnik ponownie zdecydował się na opcję 10-letnią.
Pojazdy z wysokoprężnym silnikiem spalinowym o mocy 220 kW, zasilanym paliwem ON B7, muszą spełniać normę czystości spalin EURO-6. Jednak MPK Łódź ponownie preferuje zastosowanie modułu hybrydowego (modułu elektrycznego zintegrowanego pomiędzy silnikiem spalinowym a skrzynią biegów).
W ramach przyszłej umowy dostarczonych ma zostać 35 autobusów klasy maxi (11,5 - 12,5 m), 28 autobusów klasy mega (17,5 - 18,75 m) oraz jeden autobus klasy maxi z wykorzystaniem, którego prowadzone będą kursy dla kandydatów na przyszłych kierowców. Obydwa typy muszą być całkowicie niskopodłogowe oraz posiadać drzwi dwuskrzydłowe o szerokości 1,1 m, o układzie odpowiednio: 2-2-2 i 2-2-2-2.
Stanowisko kierowcy musi zostać oddzielone od części pasażerskiej i posiadać pełną, zabudowaną i zamykaną kabinę z obrotowym, pneumatycznym fotelem z pasami bezpieczeństwa. W tej przestrzeni mają znaleźć się też dwa wieszaki na odzież, schowek na teczkę i dokumenty kierowcy, uchwyt na kubek oraz zabudowana we wnętrzu kabiny lodówka elektryczna.
Jakie autobusy dla MPK Łódź? Przewoźnik utrzymuje dotychczasowy standard
Krótkie pojazdy mają mieć możliwość przewiezienia przynajmniej 85 osób, w tym minimum 26 na miejscach siedzących. Natomiast pojazdy przegubowe mają umożliwić podróż 135 osobom, w tym minimum 35 na miejscach siedzących. W razie potrzeby specjalny system pomoże zliczyć również podróżujących autobusem pasażerów.
Jeżeli chodzi o wyposażenie, to nie odbiega ono od tego, które przewoźnik stosuje już od lat. Stąd autobusy będą w pełni ogrzewane i klimatyzowane z oknami, których część przesuwna będzie stanowić 25 proc. całej powierzchni szyby. Standardowo na wprost drugich drzwi znajdzie się przestrzeń dla pasażerów podróżujących na wózku lub z rowerem - wraz z uchwytem do jego zamocowania w czasie przejazdu.
Każdy autobus będzie wyposażony w monitoring kabiny, przestrzeni pasażerskiej oraz przestrzeni przed i za pojazdem – minimum od 9 do 10 kamer w zależności czy jest to pojazd 12 czy 18-metrowy. MPK Łódź wymaga też bezgotówkowego automatu do sprzedaży biletów oraz instalacji umożliwiającej montaż systemu wnoszenia opłat przy użyciu zbliżeniowych kart płatniczych.
Oświetlenie przestrzeni przedziału pasażerskiego ma być wykonane w technologii LED. Taka sama technologia wymagana jest dla systemu informacji pasażerskiej, który będzie składał się z: jednej prostokątnej tablicy przedniej, bocznej i tylnej z diodami w kolorze białym.
We wnętrzu z kolei informacje będą prezentowane na dwóch monitorach LCD - bocznym (m.in linia, wszystkie przystanki, przebieg trasy) i podsufitowym (linia, kolejne przystanki, przystanek końcowy) oraz podsufitowa za kabiną kierowcy. Ta ostatnia może być wykonana w technologii LCD lub LED.
Cena i parametry ekologiczne - warunki dla dostawcy
Producenci zainteresowani dostawą autobusów mogą składać swoje oferty do 11 kwietnia do godz. 13. Decydującym kryterium będą: cena (80 proc.), parametry techniczno-użytkowe (10 proc.) i parametry ekologiczne (10 proc.). W ramach drugiego kryterium punktowane będzie m.in. zastosowanie modułu hybrydowego w autobusach. Trzecie dotyczy zaś zużycia paliwa.
Autobusy mają zostać dostarczone do Łodzi w okresie do 11 miesięcy od dnia podpisania umowy. Biorąc pod uwagę wskazane w postępowaniu terminy umowę można było podpisać jeszcze przed wakacjami, a dostawy mogłyby być zrealizowane do połowy 2026 roku. Pojazdy zastaną podzielone pomiędzy Zakład Eksploatacji Autobusów nr 1 (zajezdnia Limanowskiego) oraz Zakład Eksploatacji Autobusów nr 2 (zajezdnia Nowe Sady).