Po niedawnym ogłoszeniu postępowania dotyczącego sprzedaży autobusów Isuzu Novociti Life, teraz czas na kolejne. Tym razem MPK Łódź szuka dostawcy używanych autobusów typu mini.
Najnowsze postępowanie to efekt problemów, które opisaliśmy
na łamach "Transportu Publicznego" na początku lutego tego roku. Łódzki przewoźnik w związku z licznymi awariami Isuzu Novociti Life zdecydował się ostatecznie
na sprzedaż autobusów zakupionych w latach 2018-2020.
Jakich używanych autobusów szuka MPK Łódź? Jak czytamy w opisie, "przedmiotem zamówienia jest dostawa 34 sztuk używanych, nie starszych niż wyprodukowane w 2016 roku, autobusów typu mini, jednakowych konstrukcyjnie i pod względem wyposażenia".
Oznacza to, że pozyskanych pojazdów będzie o 8 mniej w porównaniu do Isuzu Novociti Life, tych MPK Łódź użytkowało 42 sztuki. Poza tym miejski przewoźnik dopuszcza, że mogą być starsze nawet o 4 lata od obecnych najmniejszych autobusów we flocie.
Długość poszukiwanych autobusów, z silnikiem spalinowym i normą emisji spalin nie mniejszą niż Euro 5, ma wynosić od 8,5 do 9 metrów. Pożądany układ drzwi to 1-2 lub 2-2 - otwierane do wewnątrz z napędem pneumatycznym sterowanym elektrycznie. Stanowisko kierowcy - jak w obecnie stosowanych autobusach MPK Łódź - ma być oddzielone od przedziału pasażerskiego i wyposażone w pełną, zabudowaną i zamykaną i klimatyzowaną kabinę.
Przedział pasażerski ma być ogrzewany i klimatyzowany. Okna w nim muszą posiadać przesuwne szyby w górnej części. MPK Łódź zaznacza, że we wnętrzu muszą znajdować się przyciski otwierania drzwi dla pasażerów oraz przyciski sygnalizujące kierowcy konieczność zatrzymania się na przystanku "na żądanie". Z kolei na wprost drugich drzwi musi być zaaranżowana przestrzeń dla pasażerów podróżujących na wózkach lub z wózkami dziecięcymi, do której dostaną się po ręcznie rozkładanej pochylni.
Cena, kolor i marka pojazdów - warunki dla dostawcy Podmioty zainteresowane dostawą pociągów mogą składać swoje oferty do 1 kwietnia do godz. 13. Decydującym kryterium będą: cena (80 proc.) kolorystyka pojazdów zbliżona lub odpowiadająca malaturze stosowanej w Łodzi (10 proc.) oraz unifikacja marki z jedną z obecnie eksploatowanych w MPK (10 proc.).
Każdy z autobusów musi być dostarczony wraz z dokumentami umożliwiającymi jego eksploatację, a w szczególności musi posiadać dowód rejestracyjny.
Autobusy mają zostać dostarczone do Łodzi w okresie do dwóch miesięcy od dnia podpisania umowy. Biorąc pod uwagę wskazane w postępowaniu terminy podpisanie umowy może mieć miejsce w II lub na przełomie II i III kwartału 2025 roku. Używane pojazdy zastaną podzielone po równo pomiędzy Zakład Eksploatacji Autobusów nr 1 (zajezdnia Limanowskiego) i Zakład Eksploatacji Autobusów nr 2 (zajezdnia Nowe Sady). W związku z tym ok. 60 kierowców i 20 mechaników z obydwu zajezdni - w ramach umowy - ma zostać przeszkolona przez dostawcę.