fot. Mateusz War., CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.orgSolaris Urbino 18 III generacji w barwach MPK Łódź
W zeszłym roku liczba autobusów we flocie łódzkiego MPK nieznacznie spadła. Miejski przewoźnik wycofał bowiem z ruchu nieco więcej pojazdów, niż zakupił nowych. Tegoroczne dostawy powinny zrekompensować ten deficyt, pozwalając jednocześnie na kontynuację procesu wyłączania z eksploatacji solarisów z 2008 r.
W kwietniu zeszłego roku łódzkie MPK rozpoczęło eksploatację fabrycznie nowych przegubowych mercedesów conecto oznaczonych jako New Generation (model B02 Conecto G E6). Łącznie do końca zeszłego roku na stan miejskiego przewoźnika trafiły 52 takie pojazdy. Był to jedyny model, jaki zasilił w ciągu minionych 12 miesięcy park taborowy spółki.
Elektryczne solarisy dotarły już w 2024 r.
Dużo bardziej zróżnicowana jest lista autobusów wycofanych w tym czasie z eksploatacji. Otwiera ją model Mercedes-Benz O530 Citaro: z ilostanu zdjęto siedem egzemplarzy. MPK wyłączyło też z użytku 15 pojazdów tej samej marki, ale modelu B01 Conecto E6 i 25 wozów B02 Conecto E6. Ze statystyki przedstawionej nam przez Piotra Wasiaka, rzecznika prasowego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź, wynika, że firma wyłączyła z obsługi łącznie 47 autobusów Mercedesa.
Kolejną grupę stanowią odstawiane solarisy. Z ilostanu zdjęto jeden wóz modelu Urbino 12 i 12 przegubowców Urbino 18, w tym 11 najstarszej eksploatowanej w Łodzi generacji. Poza tym MPK zrezygnowało z dalszej eksploatacji trzech pojazdów Volvo 7700A. Łącznie z ruchu wycofano zatem 63 autobusy, o 11 więcej, niż zakupiono nowych. – Dodam, że już w 2024 r. na stan wprowadziliśmy osiem solarisów urbino 18 electric – uzupełnia nasz rozmówca.
Najstarsze urbino mają już 16 lat
Plany zakupowe na 2024 r. obejmują 63 autobusy, w tym 15 12-metrowych i 48 18-metrowych. W ostatnim czasie MPK ogłosiło już w tej sprawie przetarg. – Nowe pojazdy mają zastąpić najbardziej wyeksploatowane autobusy, w tym solarisy z 2008 r. – zapowiada przedstawiciel miejskiej spółki. Proces wycofywania z ruchu najstarszych wozów modelu Urbino 18 będzie więc kontynuowany.
Należy dodać, że w 2023 r. pod szyldem MPK przestały kursować także autobusy prywatnej firmy BP Tour z Lublina. Do listopada zeszłego roku jej solarisy urbino 18 były wykorzystywane do obsługi linii zastępczych. Kontrakt z podwykonawcą został jednak rozwiązany.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.