Łódzki autobus miejski dotarł przed kilkoma dniami do Bedonia. Za kilka dni obsługę linii 201 powstałej z przekształcenia dawnego B przejmie jednak w całości prywatny przewoźnik Kris Tour ABC z Tuszyna. W pojazdach nadal honorowane będą przy tym bilety emitowane przez łódzki Zarząd Dróg i Transportu.
Na naszych łamach opisywaliśmy już szeroko problemy gminy Andrespol związane z integracją tamtejszej komunikacji zbiorowej z systemem transportu publicznego Łodzi. Lokalny samorząd rozpisał przetarg na obsługę dwóch linii, ale
tylko w przypadku jednej z nich udało się za pierwszym razem wyłonić wykonawcę – łódzką firmę Plus Tour. Postępowanie dotyczące drugiego połączenia
zostało ponowione, a nowy operator, którym ostatecznie został tuszyński Kris Tour ABC, zacznie obsługiwać trasę na podstawie tego zamówienia dopiero w połowie kwietnia, a więc dwa tygodnie po uruchomieniu kursów.
MPK nie miało możliwości przyjęcia zadania na stałe Do tego czasu obsługę świadczy Kris Tour na podstawie zamówienia z wolnej ręki. Na linii 201 Łódź (Rondo Inwalidów) – Bedoń (Kościelna) zobaczyć można jednak także pojazd należący do łódzkiego MPK, które w ogóle nie brało udziału w postępowaniu przetargowym i nie wyrażało wcześniej zainteresowania przejęciem przewozów na kolejnych trasach. Jak wskazuje łódzki przewoźnik, jest to jednak sytuacja tymczasowa, która będzie miała miejsce tylko do momentu rozpoczęcia przez Kris Tour obsługi na podstawie dłuższego kontraktu.
– Ze względu na to, że gminie Andrespol nie udało się rozstrzygnąć przetargu, wypożyczyła od MPK-Łódź jeden autobus. Będzie on kursował na linii 201 do 15 kwietnia – wyjaśnia Agnieszka Magnuszewska, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. Podkreśla ona, że największy w aglomeracji przewoźnik nie ma obecnie możliwości przyjęcia kolejnych zadań na stałe.
Miejski przewoźnik zabezpiecza rezerwę na czas remontów – Spółka nie startowała w przetargu na obsługę linii 201, ponieważ zbliża się okres dużych robót inwestycyjnych w Łodzi i musimy mieć rezerwę autobusów na komunikację zastępczą – informuje nas przedstawicielka MPK. Nasza rozmówczyni przekonuje przy tym, że przyjęcie niewielkiego zamówienia od andrespolskiego samorządu nie wpłynie negatywnie na bieżącą sytuację przewozową. – Do połowy miesiąca nie rozpoczną się jeszcze prace inwestycyjne wymagające komunikacji zastępczej m.in. związane z zamknięciem al. Śmigłego-Rydza – przypomina.
Rozkłady jazdy obu linii włączonych w system Łódzkiego Lokalnego Transportu Zbiorowego pojawił się na stronach internetowych MPK-Łódź. Do czasu zakończenia częściowej obsługi 201 przez łódzkiego przewoźnika autobus wystawiany przez miejską spółkę pojawia się w systemach dynamicznej informacji pasażerskiej. Pojazdy Kris Touru i Plus Touru nie są natomiast wyposażone w moduł GPS. Nie ma w nich także biletomatów, co stanowi istotne ograniczenie zwłaszcza ze względu na skromniejszą sieć punktów sprzedaży biletów na obszarze podmiejskim.