Łódzki przewoźnik, który w swoich zakładach remontowych prowadzi właśnie remont składu wagonów 5N i 5ND z Konstalu i Świdnickiej Fabryki Wagonów, zapewnia, że naprawa wozu silnikowego zakończy się w przyszłym miesiącu. MPK jest zatem gotowe wystawić brygadę historyczną do obsługi tramwajowej linii turystycznej. Nie wiadomo na razie, czy tramwaj wyjedzie na linię z niewyremontowaną doczepą, czy bez niej.
Trwa remont historycznego składu 5N+5ND należącego do łódzkiego MPK. Tymczasem zbliża się sezon kursowania tramwajowej linii turystycznej obsługiwanej właśnie wspomnianymi wagonami. Jak informuje przewoźnik, nie zapadły jeszcze ostateczne decyzje dotyczące jej funkcjonowania w nadchodzące wakacje, ale miejska spółka jest przygotowana do uruchomienia połączenia.
Remont doczepy nie zostanie przeprowadzony przed wakacjami – Remont wagonu nr 337 [silnikowego] ma się zakończyć przed 24 czerwca, na kiedy to zaplanowany jest początek sezonu linii turystycznej. Tramwaj 5N będzie mógł kursować na wspomnianej linii albo solo, albo z doczepą, która do 24 czerwca 2018 r. nie zostanie wyremontowana – mówi Agnieszka Magnuszewska, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź. Dodaje, że brak możliwości ukończenia naprawy wagonu nr 644 (5ND) wynika z bardzo dużego zakresu prac, jaki obejmuje remont wozu silnikowego.
Nasza rozmówczyni wymienia cały szereg czynności, jakie mają zakończyć się w przyszłym miesiącu: odświeżenie i wymiana zepsutych elementów drewnianych w wyposażeniu wnętrza oraz ich lakierowanie, wymiana poszycia zewnętrznego, naprawa konstrukcji i wymiana elementów skorodowanych, odtworzenie drewnianej konstrukcji podstawy pantografu i oporów rozruchowych, naprawa pantografu. MPK zakłada także przeprowadzenie konserwacji elementów mechanicznych i elektrycznych, malowanie metalowych elementów wyposażenia wnętrza, odtworzenie skorodowanych uchwytów i ponowne malowanie wagonu w barwy historyczne. Ponadto w zakres prowadzonego przez MPK remontu wchodzi zabezpieczenie elementów stalowych pod spodem wagonu i przywrócenie oryginalnego wyposażenia świateł kierunkowych.
Na jakiej trasie pojedzie „enka”? – O tym, czy tramwaj będzie kursował solo, czy z doczepą, zdecyduje Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi [organizator transportu publicznego] – mówi Agnieszka Magnuszewska. Od kilku sezonów skład turystyczny kursuje bowiem na jednej z brygad podmiejskiej linii 43 do Lutomierska (
w zeszłym roku na skróconym odcinku do Konstantynowa Łódzkiego), zastępując jeden z wagonów współczesnych. Taryfa opłat jest taka sama jak we wszystkich innych pojazdach komunikacji miejskiej.
Samorząd będzie także musiał wskazać przewoźnikowi trasę, na jakiej kursować będzie historyczny skład. Gmina Lutomiersk zamierza bowiem przeprowadzić latem wymianę kilku słupów trakcyjnych, co wiąże się z koniecznością wstrzymania ruchu tramwajowego. Jak podkreśla przedstawicielka MPK, miejska spółka nie będzie wykonawcą drobnego remontu.