Władze Łodzi zapewniają, że w 2023 r. większość zamkniętych obecnie odcinków sieci tramwajowej zostanie przywrócona do ruchu. Nie wiadomo jeszcze, kiedy ponownie otwarta zostanie zamykana jutro Warszawska. Samorząd złożył już jednak wniosek o dofinansowanie modernizacji trasy.
Dziś po raz ostatni tramwaje linii 3B obsłużą przystanki zlokalizowane przy ul. Warszawskiej. W bardzo krótkim komunikacie miasto poinformowało w środę, że
z powodu wyeksploatowania torowiska skróci trasę podstawowego wariantu „trójki” do ronda Powstańców 1863 r. u zbiegu Łagiewnickiej, Warszawskiej, Inflanckiej i Julianowskiej. W najbliższy weekend tramwaje pojadą natomiast na Helenówek. W tym czasie montowany będzie tymczasowy rozjazd umożliwiający zmianę kierunku jazdy na nowym przystanku końcowym.
Skrajnie wyeksploatowanego torowiska nie da się już naprawić Teraz samorząd tłumaczy decyzję nieco szerzej i argumentuje ją opinią o stanie technicznym torowiska w ul. Warszawskiej przekazaną miastu przez Zakład Torów i Sieci MPK-Łódź. – Spółka poinformowała o wybrzuszeniu się i skrajnym wyeksploatowaniu torowiska, które nie nadaje się już do naprawy – mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. Zapewnia też, że łódzkie trasy tramwajowe są stale monitorowane i reperowane przez służby przewoźnika.
– Nie było jednak możliwe utrzymanie pojedynczych odcinków tras do czasu zaplanowanej ich przebudowy – przyznaje nasz rozmówca. Co kilka miesięcy lista wyłączonych z ruchu z powodu stanu technicznego odcinków stale się poszerza. Dziś tramwajem nie dojedziemy z tego powodu do pętli Doły, Koziny, Warszawska, Zdrowie (przez Legionów), Dworzec Łódź-Chojny i Dąbrowa Niższa. Awaryjnie wyłączono z ruchu także łódzką część podmiejskiej linii do Konstantynowa. Tramwaje nie kursowały też przez kilka miesięcy po Limanowskiego (teraz toczą się tam oczekiwane prace remontowe). Nieczynne jest poza tym torowisko w ul. Nowomiejskiej, bo ograniczenie liczby czynnych tras wymusza zmiany w organizacji ruchu.
Miasto deklaruje, że rozpocznie prace jak najszybciej po uzyskaniu dofinansowania – Wszystkie wyłączone z eksploatacji trasy wrócą do ruchu w ciągu kilku najbliższych lat, w większości w 2023 r. – deklaruje przedstawiciel ZDiT.. Póki co na niemal wszystkich tych odcinkach nie toczą się jednak prace remontowe. Nie są one prowadzone również na ul. Warszawskiej, a miasto nie podaje konkretnej daty ich rozpoczęcia. Służby prasowe magistratu powtórzyły wcześniejsze zapewnienia, że już teraz samorząd przygotowuje wewnętrzną koncepcję przebudowy ulicy, której elementem będzie odtworzenie ruchu tramwajowego.
Nowością jest natomiast przekazana nam informacja o dokonanym już złożeniu wniosku o dofinansowanie inwestycji. – Pracujemy dwutorowo, aby od razu po uzyskaniu środków można było przystąpić do modernizacji trasy – tłumaczy Tomasz Andrzejewski. Do tego czasu mieszkańcy tej części Łodzi będą musieli korzystać z autobusów zastępczych. Od poniedziałku na linii Z3 kursować będą autobusy klasy mini. W związku z czasowym wydłużeniem ich trasy do węzła Dolna jutro i pojutrze pojawią się tam pojazdy 12-metrowe.