W najbliższym czasie w Łodzi nie powstanie strefa czystego transportu. Samorząd twierdzi, że przed jej wyznaczeniem musi zakończyć remonty ważnych ulic w centrum. Chce też przyjrzeć się doświadczeniom miast, które na taki krok zdecydują się wcześniej.
Niedawno władze Warszawy zapowiedziały, że w przyszłym roku powołają strefę czystego transportu. Za kilka miesięcy najstarsze samochody nie będą już mogły wjeżdżać na obszar ok. 7 proc. miasta. Stołeczny ratusz zapewnia, że większość mieszkańców, niezależnie od tego, czy posiadają samochód, czy nie, popiera wyznaczenie obszaru z ograniczonym w ten sposób ruchem.
Łódź przyjrzy się doświadczeniom innych miast
Czy podobna strefa wkrótce zacznie funkcjonować także w drugim pod względem liczby mieszkańców mieście centralnej Polski? – Rozważamy utworzenie takiej strefy – potwierdziło Biuro Rzecznika Prasowego prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej. Na razie przygotowania są jednak na wczesnym etapie, a samorząd opracowuje dopiero plan działań.
– Będziemy uważnie przyglądać się, jak strefy działają w innych miastach, które wprowadziły lub mają zamiar je wprowadzić, tj. w Krakowie i Warszawie – usłyszeliśmy. Należy się przy tym spodziewać, że jeśli obszar zostałby wyznaczony w Łodzi, objąłby Śródmieście. Tuż obok reprezentacyjnej Piotrkowskiej biegnie jednak al. Kościuszki, która stanowi główny ciąg komunikacyjny w osi północ – południe, a słynną ulicę przecina al. Piłsudskiego i al. Mickiewicza, które mają takie samo znaczenie w osi wschód – zachód. Utrudni to określenie terenu objętego specjalnymi zasadami.
Najpierw trzeba zakończyć remonty
Miasto zastrzega jednak, że aktualnie nie ma konkretnych planów co do obszaru strefy. – Trudno też określić jakiekolwiek terminy. Takie decyzje powinny być poprzedzone badaniami czystości powietrza i natężenia ruchu – argumentuje samorząd. Dotychczas takich badań nie przeprowadzono.
Urząd Miasta Łodzi twierdzi, że przeprowadzenie pomiarów teraz nie dałoby miarodajnych wyników. Ma to związek z dużą liczbą inwestycji, które toczą się w Łodzi. Wśród nich można wymienić m.in. drążenie tunelu kolejowego pod centrum, przebudowę Legionów czy Ogrodowej i Północnej. Przed zakończeniem tych zadań strefy czystego transportu raczej nie będzie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.