Budżet Łodzi prawdopodobnie zaoszczędzi na przebudowie al. Śmigłego-Rydza ok. 10 milionów złotych w stosunku do pierwotnych planów – wynika z informacji przedstawicieli Urzędu Miasta. Jeśli podpisanie umowy nastąpi zgodnie z planem, prace budowlane będą mogły rozpocząć się w czerwcu, po wznowieniu ruchu tramwajowego na całej długości równoległej ul. Kilińskiego. Cała inwestycja potrwa 2 lata, jednak przerwa w ruchu tramwajów może okazać się krótsza.
Przedstawiciele władz miasta nie ukrywają zadowolenia z otwarcia ofert. Kompleksowej modernizacji odcinka al. Rydza-Śmigłego między al. Piłsudskiego (Trasa W-Z) a Przybyszewskiego chce się podjąć 5 firm. – Zamierzaliśmy przeznaczyć na to 78,8 mln zł, tymczasem oferty zaczynają się o 10 milionów poniżej tej wartości – mówi dyrektor Biura Strategii Miasta Tomasz Jakubiec. Najniższą cenę (68,2 mln zł) zaproponował Intercor. Niewiele droższa była oferta Mostów Łódź (69,9 mln zł). Następne w kolejności były: IDS-Bud (70,6 mln), konsorcjum Trakcji PRKiI i AB Kauno Tiltai (77,4 mln) oraz Strabag (78,3 mln).
– Najtańsza oferta daje nam dużą oszczędność. Zaoszczędzone środki będziemy mogli wykorzystać na innych zadaniach, wchodzących w skład projektu „Tramwaj dla Łodzi”. Na przełomie kwietnia i maja będziemy mogli podpisać umowę – spodziewa się wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyna Mikołajec. Jak dodaje, przetarg trwał dość długo z uwagi na skalę przedsięwzięcia i dużą liczbę pytań zadawanych przez oferentów. – Wszystkie wątpliwości rozwialiśmy na dotychczasowym etapie. Mamy też już za sobą kontrolę, przeprowadzaną z reguły przy tego typu zamówieniach – informuje.
Inwestycja powinna zakończyć się w połowie roku 2020. – Będziemy jednak starali się oddać do użytku torowisko wcześniej, tak by tramwaje mogły odciążać ruch wtedy, gdy nie będzie można prowadzić ruchu samochodowego po obu nitkach al. Śmigłego-Rydza – zapewnia Mikołajec.
Nie wiadomo na razie, jakie roboty zostaną zrealizowane jako pierwsze. Przebudowa al. Śmigłego-Rydza musi być skoordynowana z pracami na skrzyżowaniu Dąbrowskiego – Kilińskiego. Według przedstawicieli Urzędu Miasta nie jest możliwe zamknięcie alei przed przywróceniem przejezdności tramwajów po Kilińskiego, które ma nastąpić 1 czerwca.
Po zakończeniu przebudowy wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy w kierunku północnym, wykonany już w 2015 r. podczas modernizacji Trasy W–Z, zacznie pełnić swoją rolę. Od skrzyżowania z ul. Przybyszewskiego do Skrzyżowania Marszałków torowisko będzie wykonane jako wspólny pas autobusowo-tramwajowy. Wiadukty z lat 70. w pobliżu ul. Zbiorczej zostaną wyburzone. Drogowe będą odbudowane, natomiast torowisko tramwajowe będzie przebiegało pomiędzy nimi w poziomie 0. Bezkolizyjne dojście na przystanki będzie prowadziło pod wyniesionymi jezdniami. Powstanie także droga rowerowa po wschodniej stronie al. Śmigłego-Rydza (istniejąca już DDR po stronie zachodniej nie będzie poddawana żadnym zmianom).