Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź: Nie przebudują tramwaju ze środków budżetu obywatelskiego

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
20-08-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź: Nie przebudują tramwaju ze środków budżetu obywatelskiego
materiały prasoweWzór dla proponowanej przeróbki 805Na
Jednym z ciekawszych zadań zgłoszonych do tegorocznej edycji budżetu obywatelskiego była propozycja przebudowy dwóch wagonów tramwajowych 805Na na skład jednoprzestrzenny z częścią niskopodłogową. Choć pomysł nie przeszedł przez sito weryfikacji, może stać się przyczynkiem do zastanowienia nad polityką taborową MPK i stopniem, w jakim obecne modernizacje zaspokajają potrzeby pasażerów.

Wnioskodawca: zachęćmy podróżnych

Autorem wniosku był jeden z członków łódzkiego Klubu Miłośników Starych Tramwajów. Jak twierdzi, do złożenia propozycji skłoniły go obserwacje poczynione w innych miastach Polski oraz na zachodzie Europy. Obecność części niskopodłogowej to, jego zdaniem, jeden z głównych czynników atrakcyjności transportu zbiorowego. – Uważam, że pasażerowie MPK chętniej korzystaliby z tramwajów z częścią niskopodłogową. Korzyści odczułyby nie tylko osoby starsze lub poruszające się na wózkach, ale także rodziny z dziećmi. Również wszystkim pozostałym wejście do tramwaju i wyjście z niego zajmowałoby po eliminacji stopni w jednych drzwiach mniej czasu, co być może pozwoliłoby skrócić postoje na przystankach i tym samym czas przejazdu – argumentuje.

Dotychczasowe modernizacje w wykonaniu łódzkiego MPK sprowadzały się do zmiany wyglądu oraz mniej lub bardziej głębokich ingerencji w część mechaniczną. Nie dawały jednak korzyści osobom o ograniczonej mobilności. – Zmiana miałaby polegać na przerobieniu dwóch osobnych tramwajów na wagon jednoprzestrzenny ze środkowym członem niskopodłogowym. W Polsce działają dwie firmy mające doświadczenie w takich przeróbkach: poznański Modertrans i wrocławski Protram. Sądzę jednak, że temu zadaniu podołałby także Zakład Techniki łódzkiego MPK – uważa łodzianin. Koszt oszacował w oparciu o informacje prasowe na 2,5 mln zł. Tym samym kwota mieści się w przyjętym w tegorocznej edycji budżetu obywatelskiego limicie dla jednego zadania ogólnomiejskiego.

MPK: technicznie możliwe, ale nieopłacalne

Zarząd Dróg i Transportu, wydając negatywną opinię o projekcie, opierał się na informacjach przekazanych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. – Projekt nie ma uzasadnienia ekonomicznego. Wymagałby, po pierwsze, pozyskania dokumentacji technicznej częściowo niskopodłogowego członu środkowego. Potrzebne byłyby dodatkowe wyliczenia skrajni i obliczenia wytrzymałościowe konstrukcji. Sama przebudowa byłaby dopiero końcowym etapem – tłumaczy rzecznik przewoźnika Sebastian Grochala. Kosztownych i czasochłonnych prac projektowych można by uniknąć w razie ogłoszenia przetargu na przebudowę, w którym mogłyby startować np. Protram i Modertrans. MPK nie chce jednak korzystać z usług firm zewnętrznych, by nie zabierać pracy własnej wykwalifikowanej kadrze.

– Szacujemy, że cały proces zająłby około dwóch lat, co przekracza ramy czasowe, w jakich musi zostać zrealizowane zadanie z budżetu obywatelskiego. Poza tym prototyp zawsze jest droższy od późniejszych ewentualnych egzemplarzy seryjnych – argumentuje rzecznik. Według szacunków przewoźnika w tym przypadku byłoby to ok. 3,5 mln zł. Samo pozyskanie dokumentacji kosztowałoby dodatkowe 2 mln zł. – Celowe wydaje się więc dokończenie modernizacji wagonów 805Na według dotychczasowego standardu oraz dalsza modernizacja niemieckich wagonów M8C. W następnym roku planujemy wykonać dwie takie przebudowy za 1,7 mln zł każda – deklaruje przedstawiciel MPK. Wagonów do modernizacji zostało jeszcze 13, można myśleć też o wstawieniu członów niskopodłogowych do czterech posiadanych M6S. Dodatkowy argument to stan techniczny miejskich torowisk, który w wielu miejscach nie pozwala na kursowanie wagonów niskopodłogowych.

Jeśli nie człon niskopodłogowy, to co?

Od dawna wiadomo, że łódzkiego MPK ani budżetu miasta nie stać na wymianę całego taboru tramwajowego na nowy. Choć przewoźnik zapewnia, że aktywnie poszukuje zmodernizowanych lub nadających się do przebudowy na niskopodłogowe wagonów używanych, na razie nie słychać o efektach tych starań. Czy jest w takim razie sposób na dostosowanie taboru do potrzeb starzejącej się populacji miasta? Pewnego rodzaju kompromisem mógłby okazać się zakup niskopodłogowych doczep biernych i połączenie ich ze zmodernizowanymi 805Na. Rzecznik MPK nie odniósł się jednak do tej propozycji.

Choć w wagonach po przebudowie droga do wnętrza nadal prowadzi przez stopnie, według rzecznika osoby o ograniczonej sprawności i tak odczuwają efekty prowadzonych modernizacji. –Sam wagon po przebudowie staje się bardziej komfortowy. Poza tym, aby choć trochę poprawić wygodę wsiadania do wagonów, wraz ze ZDiT prowadzimy akcję podnoszenia peronów przystankowych – mówi S. Grochala.

Co ciekawe, w przeszłości łódzkie MPK dwukrotnie rozważało przebudowę wagonów 805Na z dodaniem członu niskopodłogowego. Pierwsza taka próba miała miejsce w latach 90. ubiegłego wieku. Modernizacja nie doszła jednak do skutku – po pomyśle pozostała makieta, którą można dziś oglądać w Muzeum Komunikacji Miejskiej przy ul. Wierzbowej. Koncepcja w zmienionej wersji powróciła na początku obecnej dekady. Wypożyczony z Poznania i przestawiony na wózki wąskotorowe wagon Moderus Beta był testowany w Łodzi przed trzema laty. Co ciekawe, jeździł z powodzeniem także na liniach takich jak 7, wyróżniająca się złym na większości trasy stanem torowiska.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MZK Bydgoszcz "wchłonie" Tramwaj Fordon?

Prawo & Finanse

MZK Bydgoszcz "wchłonie" Tramwaj Fordon?

Jakub Rösler 31 sierpnia 2023

Szczecin podpisał umowę na tramwaje-składaki

Komunikacja

Szczecin podpisał umowę na tramwaje-składaki

Witold Urbanowicz 19 kwietnia 2023

Łódź: Nie będzie więcej dwukierunkowych składów 805Na

Komunikacja

MPK Łódź: dwukierunkowe 805Na? To nie kryzys taborowy, a test

Komunikacja

Łódź: Dwukierunkowy skład 805Na na linii

Komunikacja

Łódź: Dwukierunkowy skład 805Na na linii

Kasper Fiszer 02 kwietnia 2014

Zobacz również:

MZK Bydgoszcz "wchłonie" Tramwaj Fordon?

Prawo & Finanse

MZK Bydgoszcz "wchłonie" Tramwaj Fordon?

Jakub Rösler 31 sierpnia 2023

Szczecin podpisał umowę na tramwaje-składaki

Komunikacja

Szczecin podpisał umowę na tramwaje-składaki

Witold Urbanowicz 19 kwietnia 2023

Łódź: Nie będzie więcej dwukierunkowych składów 805Na

Komunikacja

MPK Łódź: dwukierunkowe 805Na? To nie kryzys taborowy, a test

Komunikacja

Łódź: Dwukierunkowy skład 805Na na linii

Komunikacja

Łódź: Dwukierunkowy skład 805Na na linii

Kasper Fiszer 02 kwietnia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5