Pomimo planowanego otwarcia szkół miasto Łódź nie przywróci częstotliwości kursowania tramwajów i autobusów sprzed pandemii koronawirusa. Plany mówią o znacznie mniejszej liczbie pojazdów wyjeżdżających codziennie w trasy niż jeszcze kilka miesięcy temu. Informacje w tym zakresie przekazało nam łódzkie MPK.
Od marca tego roku komunikacja miejska w Łodzi funkcjonuje w ograniczonym zakresie. W związku z ogłoszonym stanem epidemii koronawirusa istotnie spadła częstotliwość kursowania tramwajów i autobusów, a po okresie wahań podstawowy takt ustalony został na poziomie 15 minut. Wcześniej większość linii funkcjonowała w cyklu 12-minutowym. Oczywiście są połączenia, które były i nadal są obsługiwane rzadziej, niż wynikałoby to z podstawowej częstotliwości sieci, która odnosi się do linii o charakterze głównym.
Wciąż obowiązują pewne ograniczenia prawne
Jednocześnie, choć Łódź nie została objęta dodatkowymi restrykcjami dotyczącymi powiatów cechujących się szczególnie dużym wzrostem liczby zachorowań, wciąż obowiązują pewne ogólnopolskie ograniczenia dotyczące liczby pasażerów, którzy mogą jednocześnie przebywać w danym pojeździe. Pojemność autobusów i tramwajów pozostaje też zmniejszona w sposób fizyczny, bo za kabiną prowadzącego ciągle utrzymywana jest pewna strefa buforowa. W czerwcu tego roku zadaliśmy więc miastu pytanie o plany zmian częstotliwości w związku z możliwymi przepełnieniami.
Samorząd nie przekazał nam do dziś konkretnej odpowiedzi w tej sprawie. Wiemy już jednak, że nie ma planu powrotu do standardów ilościowych oferty komunikacji miejskiej, jakie obowiązywały przed wybuchem epidemii. Po zakończeniu wakacji, pomimo zapowiadanego otwarcia szkół, tramwajów i autobusów będzie na łódzkich ulicach istotnie mniej niż jeszcze w lutym.
Zamównienie dla MPK znacznie mniejsze niż kilka miesięcy temu
– Zgodnie z planami Zarządu Dróg i Transportu od września po Łodzi ma kursować 191 tramwajów i 324 nasze autobusy – mówi Agnieszka Magnuszewska, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź (w sieci ZDiT wykorzystywane są także autobusy innych operatorów: zgierskiego Markabu, tuszyńskiego Kris-Touru i spółki BP Tour z Lublina). – To znacznie mniej niż przed pandemią – stwierdza przedstawicielka MPK.
W związku z tym łódzka spółka nie przewiduje problemów taborowych czy kadrowych z realizacją zamówienia. Na naszych łamach będziemy analizować zmiany w częstotliwości kursowania konkretnych linii, kiedy te zostaną ogłoszone.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.