Do długiej listy ulic w centrum Łodzi przebudowywanych w ramach procesu rewitalizacji obszarowej dołączy w czerwcu ul. Próchnika oraz Rewolucji 1905 r. Zmiany na tym ciągu nie będą jednak szły tak daleko, jak na wielu innych (m. in. pozostanie nawierzchnia asfaltowa). Dokładna data rozpoczęcia prac jest uzależniona od zakończenia przebudowy równoległej Jaracza.
Ulice Próchnika i Rewolucji 1905 r. (nazwa zmienia się na wysokości Piotrkowskiej) zostaną przebudowane na odcinku od Zachodniej do Kilińskiego. Inwestycję podzielono na dwa etapy, rozdzielone przez ul. Wschodnią (przebiega tędy granica dwóch kwartałów rewitalizacji).
Przekrój drogi ulegnie zmianie, choć tym razem – w przeciwieństwie do inwestycji na wielu innych ulicach w centrum – efektem nie będzie poszerzenie przestrzeni dla pieszych. – Krawężnik południowy pozostanie w obecnym miejscu, za to północny zostanie przesunięty o ok. 2 metry w kierunku osi jezdni. Spowoduje to zwężenie jezdni do 6 metrów – informuje naczelnik Andrzej Mikołajewski z Zarządu Inwestycji Miejskich. Szerokość pasów ruchu nie będzie równa: jeden będzie liczył 3,25 m przekroju, drugi – 2,75 m. Ulica pozostanie drogą jednokierunkową, umożliwiającą jazdę tylko na wschód. Zwolniony pas po stronie północnej zostanie przeznaczony na miejsca parkingowe, rozdzielone drzewami. Na całym odcinku ZIM planuje posadzić ich 91.
Nawierzchnia na Próchnika i Rewolucji pozostanie bitumiczna. – Ulica przenosi duży ruch, ze względu na walory użytkowe należy więc zrezygnować z kostki – uzasadnia wicedyrektor ZIM Katarzyna Mikołajec. Chodniki otrzymają standardową dla łódzkiej strefy wielkomiejskiej nawierzchnię w „trójpodziale”. Pojawią się na nich elementy małej architektury oraz wspomniane drzewa. Zarówno rośliny, jak i wyremontowane kamienice będą po zmroku podświetlane.
Obecnie powstaje dokumentacja projektowa. – Powinna ona być gotowa w okolicach kwietnia lub maja – spodziewa się Mikołajec. Trwają też uzgodnienia związane z organizacją ruchu, która będzie gotowa zapewne za miesiąc lub półtora. Właściwe prace na ulicy rozpoczną się w czerwcu i zakończą ok. połowy roku 2020. Przebudowa tego dość długiego odcinka będzie kosztowała ok. 8,5 mln zł. Najpierw jednak musi zakończyć się przebudowa równoległej ul. Jaracza, tak by położone blisko siebie ulice w ścisłym centrum nie były zamykane jednocześnie.
Tymczasem dla innych przebudowywanych ulic w śródmieściu wobec
przeciągających się prac ZIM był zmuszony podpisać aneksy. W przypadku ul. Traugutta termin jej ukończenia przesunięto na czerwiec bieżącego roku. Wydłużony zostanie też termin oddania do użytku ul. Nawrot.