Trwają przygotowania do kolejnego etapu budowy łódzkiej Trasy Górna. Inwestycja, która na razie przyspieszyła i usprawniła ruch pojazdów po drodze krajowej nr 1, w ciągu najbliższych kilku lat ma umożliwić także dojazd do węzła Romanów na autostradzie A1.
Dwa etapy już gotowe
– Trasa Górna to inwestycja podzielona na trzy etapy. Do tej pory udało nam się zrealizować dwa z nich – wyjaśnia zastępca dyrektora łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu do spraw inwestycji i remontów Katarzyna Mikołajec. Odcinek od Pabianickiej do Paradnej był współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" (kwota wsparcia wyniosła 212 mln zł). Budowę fragmentu od Paradnej do Rzgowskiej dofinansował natomiast kwotą 39 mln zł Regionalny Program Operacyjny Województwa Łódzkiego. Oba etapy inwestycji odbywały się jednocześnie. Budowa całego wykonanego dotąd odcinka o długości 4,3 km kosztowała 457 mln zł.
Na gotowym fragmencie znajdują się obiekty mostowe, w tym 1 wiadukt kolejowy, ukończony w kwietniu 2013 r. niecodzienną metodą wykonania przęsła obok torów i wsunięcia go w nasyp. Pionierska operacja (w Polsce nigdy wcześniej nie przesuwano tak dużego obiektu) trwała niecałe 24 godziny.
Wykonawcą inwestycji była firma Mosty Łódź. Prace zakończono z opóźnieniem (trasa została oddana do użytku 1 września, zamiast, jak pierwotnie planowano, pod koniec maja bieżącego roku).
Szybciej tranzytem i autobusem
Efekty przedsięwzięcia są już zauważalne. – Przejazd na odcinku Rzgowska - Pabianicka trwa obecnie ok. 6 minut. Pokonanie tego odcinka z wykorzystaniem starego przebiegu DK-1 (przez Rondo Lotników Lwowskich, Paderewskiego i Rzgowską) zajmowało ok. pięciokrotnie więcej czasu - wylicza wicedyrektor ZDiT ds. transportu i inżynierii Grzegorz Misiorny. Ruch tranzytowy został oddalony od centrum miasta, a natężenie ruchu na wymienionych ulicach zmniejszyło się o ok. 25 procent. Dzięki temu poprawiła się też punktualność miejskich linii autobusowych w południowej części Łodzi. Z Trasy Górna korzysta – według szacunków ZDiT – od 12 do 15 tysięcy samochodów na dobę.
Większy widok mapy
Drogą wojewódzką do autostrady
Tymczasem władze Łodzi przygotowują się do przedłużenia trasy na wschód. – Jeszcze w tym roku spodziewamy się uzyskać decyzję środowiskową dla budowy połączenia z przyszłym węzłem Romanów na autostradzie A1 – mówi K. Mikołajec. W ramach zadania leżącego po stronie miasta zostanie wykonany odcinek o długości ok. 7 km do granicy gminy Brójce. – Będziemy starali się o pozyskanie środków unijnych w perspektywie 2014-2020 w ramach kontraktu terytorialnego. Inwestycja jest wpisana na listę projektów kluczowych, istotnych dla rozwoju województwa. Przedłużenie Trasy Górna będzie realizowane zapewne w systemie "zaprojektuj i wybuduj" – dodaje wicedyrektor ZDiT.
Prace projektowe będą mogły rozpocząć się w przyszłym roku. Na odcinku od Rzgowskiej do węzła Romanów Trasa Górna ma mieć dwie jezdnie po jednym pasie ruchu i status drogi wojewódzkiej.