Na mocy porozumienia zawartego pomiędzy Łodzią, Rzgowem i Tuszynem w przyszłym roku uruchomiona ma zostać linia autobusowa 256. Połączenie ma ruszyć w kwietniu przyszłego roku. Podróżni nie będą mogli jednak korzystać z biletów łódzkiej komunikacji miejskiej.
Sieć łódzkich autobusów miejskich rozwija się w ostatnich latach intensywnie na obszarach podmiejskich. Miasto zawiera bowiem z gminami ościennymi porozumienia o wspólnej organizacji połączeń, które w dużej mierze zastępują linie funkcjonujące na podstawie ogólnych przepisów o komunikacji autobusowej (a nie o komunikacji miejskiej). Podobnie jak w całym kraju, na terenie aglomeracji łódzkiej
likwidowane są bowiem kolejne trasy obsługiwane przez przewoźników na zasadach komercyjnych.
Organizator z Tuszyna, osobna taryfa biletowaKolejne samorządy, które zdecydowały się na uruchomienie komunikacji międzygminnej do stolicy regionu, to Tuszyn i Rzgów. – Podpisane zostało porozumienie pomiędzy gminami dotyczące uruchomienia linii 256 z Tuszyna do Łodzi – mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. – Całość organizacji i kosztów takiej linii miałaby ponieść gmina [podłódzka] – dodaje nasz rozmówca.
Połączenie funkcjonować będzie zatem na podobnych zasadach, jakie obowiązują na
trasach oznaczonych symbolami 201 i 202, a które wybiegają z Łodzi do gminy Andrespol. Przewoźnik wyłoniony zostanie przez gminę Tuszyn, która jest organizatorem połączeń. Zgodnie z treścią porozumienia w pojazdach obowiązywać będzie jednak nie taryfa lokalnego transportu zbiorowego w Łodzi, a osobna taryfa tuszyńska. Pasażerowie nie będą mogli więc na podstawie jednego biletu podróżować nie tylko do na nowej trasie, ale także we wszystkich innych autobusach oraz w tramwajach kursujących po łódzkich ulicach – w tym celu będą musieli osobno kupić bilet łódzki.
Autobus dotrze za Tuszyn – do GłuchowaZgodnie z porozumieniem wpływy z tytułu sprzedaży biletów mają stanowić przychód organizatora (którym będzie gmina Tuszyn, a nie miasto Łódź). Porozumienie gminne ma wejść w życie z początkiem kwietnia 2019 r. i zawarte jest na czas nieokreślony. Dokument nie określa dokładnego kształtu planowanej oferty przewozowej.
– Autobus w Łodzi miałby kończyć trasę na pętli Piastów Kurak – informuje o przebiegu trasy Tomasz Andrzejewski. Zlokalizowana jest ona u zbiegu ulic Karpackiej i Paderewskiego, gdzie funkcjonuje istotny węzeł przesiadkowy. Poza autobusami można wsiąść tam także do tramwajów linii 5, 6 i 15, które zapewniają połączenie z różnymi częściami centrum, a także m.in. z kampusami Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego czy z dworcami Łódź Chojny, Łódź Fabryczna i Łódź Żabieniec. Drugi kraniec znajdować się ma natomiast zgodnie z treścią porozumienia przy centrum logistycznym w Głuchowie w gminie Tuszyn (autobus przejeżdżałby kolejno przez Starową Górę, Rzgów, Modlnicę i Tuszyn).
40 lat temu do Tuszyna docierał tramwajPrzypomnijmy, że dawniej do Tuszyna z Łodzi dostać się można było wybudowaną w 1916 r. linią tramwajową. Połączenie noszące numer 42 zostało jednak skrócone do Rzgowa już w 1978 r. W 1993 r. linia została zlikwidowana.