Długo oczekiwana przebudowa terenu przy przecięciu łódzkiej Trasy W-Z z ul. Piotrkowską rozpocznie się w ciągu najbliższego miesiąca. Zakończenie prac budowlanych jest planowane jeszcze w tym roku. Dotychczasowy nieuporządkowany parking pod Urzędem Marszałkowskim i sąsiednimi biurowcami ma zmienić się w enklawę zieleni, służącą rekreacji i spotkaniom.
Teren po północnej stronie al. Piłsudskiego między Piotrkowską a Sienkiewicza ulegnie gruntownej przebudowie. Zadanie wykonawcy to w pierwszej kolejności przygotowanie szczegółowego projektu w oparciu o koncepcję przedstawioną przez władze miasta. Według jej założeń istniejąca droga rowerowa z Polesia na Widzew ma zostać przebudowana na asfaltową. Nowością będzie bardzo duża ilość zieleni: drzewa i wysokie krzewy (wybrane gatunki to m. in. platany i bzy czarne) mają nie tylko odgradzać ruch rowerowy i pieszy od arterii drogowej, ale także zapewniać cień na parkingu i tworzyć atrakcyjną przestrzeń do spędzania czasu wolnego.
- Przestrzeń dla pieszych zostanie wzbogacona o ławki, stoliki i inne elementy małej architektury, tak by teren pod Urzędem Marszałkowskim mógł stać się miejscem spotkań. Aby uczynić tę przestrzeń bardziej przyjazną i bezpieczną dla pieszych, wymienimy i zamontujemy dodatkowe oświetlenie - deklaruje dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Grzegorz Nita.
Ponadto od strony ul. Sienkiewicza ma powstać niewielki tor ćwiczeniowy dla deskorolkarzy, a przy drodze rowerowej - samoobsługowa stacja obsługi rowerów i centralne elektroniczne liczydło rowerowe, podające wyniki zbiorcze dla wszystkich 9 urządzeń w całym mieście. Sam parking zostanie przesunięty bliżej ulicy i przebudowany tak, by wjazd na miejsca postojowe był łatwiejszy - ceną będzie jednak nieznaczne zmniejszenie ich liczby. - W bardzo bliskiej odległości (ok. 200 metrów) jest niewykorzystany obecnie parking między ul. Kilińskiego a Sienkiewicza. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby ci kierowcy, dla których zabraknie miejsc pod UMWŁ, zostawiali samochody właśnie tam - uważa dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Grzegorz Nita.
- Proces wyłaniania wykonawcy trwał długo, ale nieraz warto czekać, jeśli pozwala to uzyskać znaczne oszczędności - tłumaczy prezydent Hanna Zdanowska. Początkowo Urząd Miasta zamierzał zlecić to zamówienie Mostom Łódź, wykonawcy zakończonej w ubiegłym roku przebudowy Trasy W-Z, z którą przewidziany do przebudowy teren sąsiaduje. Okazało się jednak, że cena zaproponowana przez firmę znacząco odbiegała od oczekiwań urzędników. Postanowiono więc rozpisać przetarg. Pierwsze postępowanie nie zakończyło się sukcesem, ale za drugim razem zainteresowanie firm okazało się duże. Jako najkorzystniejszą wybrano ofertę firmy Strabag, o przeszło 2 mln zł tańszą od kosztorysu zakładanego przez Urząd Miasta. Umowa została już podpisana. Wszystkie prace będą kosztowały ok. 2,5 mln zł.