Fot. Kasper FiszerPrzystanek Łódź-Radogoszcz Wschód
W ostatnich latach sieć przystanków kolejowych na terenie Łodzi została znacząco rozbudowana. Zwiększenie dostępności tego środka transportu przełożyło się na realne zwiększenie jego wykorzystania. Wynika to z dobrych wyników wymiany podróżnych na otwartych w ciągu ostatniego roku peronach.
Ostatnie lata przyniosły duże zmiany w siatce przystankowej kolei na terenie Łodzi. Jeszcze nieco ponad dekadę temu pasażerowie korzystali tylko z dworców Fabrycznego, Kaliskiego, Widzew i Żabieniec, a także z przystanków Andrzejów i Niciarniana. Później przywrócono do eksploatacji dworzec Łódź-Chojny, a także wybudowano lub odbudowano cały szereg przystanków: Pabianicka, Dąbrowa, Radogoszcz-Zachód, Marysin, Stoki, Arturówek, Olechów-Wschód, Olechów-Zachód, Olechów-Wiadukt. Znacząco zmieniło to obraz kolei na terenie miasta i umożliwiło wykorzystanie jej w relacjach wewnętrznych.
Najpopularniejszy długo oczekiwany przystanek na Retkini
W ostatnich miesiącach zeszłego roku PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły kolejne nowe przystanki: Łódź Warszawska na Bałutach, na skraju osiedla Marysin, Łódź-Radogoszcz Wschód przy osiedlu o tej samej nazwie, Łódź-Retkinia przy dużym blokowisku w zachodniej częsci miasta i Łódź-Andrzejów Szosa (odbudowany). Po kilku pierwszych miesiącach ich eksploatacji Łódzka Kolej Aglomeracyjna, która jest głównym przewoźnikiem na trasach aglomeracyjnych i regionalnych, podsumowała skalę zainteresowania pasażerów nowymi podróżami do i z dodatkowych peronów. Dane są raczej optymistyczne i wskazują na znaczący ruch podróżnych.
W okresie od stycznia do maja tego roku największą popularnością spośród nowych przystanków cieszył się ten na Retkini. – Do naszych pociągów wsiadło tam 22 tys. 900 osób – mówi Joanna Osińska, rzecznik prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Przekłada się to na ponad 150 pasażerów dziennie. Nie są to wszyscy korzystający z tego przystanku, bo zatrzymują się na nim także pociągi PKP Intercity i Polregio.
Najwięcej podróżnych korzysta z przystanków przy blokowiskach
Najmniej podróżnych skorzystało zaś z peryferyjnego przystanku Łódź-Andrzejów Szosa. Przez pierwszych pięć miesięcy tego roku wsiadło tam do pociągów ŁKA 8700 osób (średnio). Na jedynym peronie przystanku Łódź Warszawska na pociąg spółki czekało w tym samym okresie 12 tys. 700 osób. Na Radogoszczu-Wschodzie doliczono się natomiast 18 tys. 500 podróżnych. Poza przystankiem Andrzejów Szosa na wszystkich wymienionych zatrzymują się również pociągi PKP Intercity, które nie są ujęte w tych statystykach.
Wyraźnie widać, że najpopularniejsze są przystanki zlokalizowane przy dużych blokowiskach. Biorąc pod uwagę krótki czas od otwarcia, za dobre należy jednak uznać także wyniki dotyczące przystanków zlokalizowanych wśród luźniejszej zabudowy – na Andrzejowie i przy ul. Warszawskiej. Wysokie zainteresowanie może być też argumentem za dalszym rozwojem sieci przystankowej.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.