Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Łódź: Obie oferty na drogę podziemną znacznie powyżej kosztorysu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-06-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Łódź: Obie oferty na drogę podziemną znacznie powyżej kosztorysu
wiz. Urząd Miasta Łodzi
Oferty na zaprojektowanie głównego placu Nowego Centrum Łodzi i budowę drogi podziemnej pod nim mocno przekraczają kosztorys. Tymczasem w myśl umowy zawartej z jednym z prywatnych inwestorów droga ta musi powstać do końca przyszłego roku. Wzrost cen w budownictwie coraz wyraźniej daje się odczuć w łódzkich inwestycjach transportowych.

Do przetargu zgłosiło się dwóch oferentów. Kosztorys inwestorski, ujawniony dopiero tuż przed otwarciem ofert, wynosił 55 877 670 zł. Tańsza z ofert, złożona przez konsorcjum Mostów Łódź oraz Budomalu, przekraczała tę wartość o ponad 25 mln zł (firmy zażądały za usługę 84 598 156,62 zł). Jeszcze wyraźniej, bo ponad dwukrotnie, przewyższyła kosztorys propozycja Intercor (118 560 340,22 zł).

Nie wiadomo na razie, jak Zarząd Inwestycji Miejskich oraz władze miasta rozwiążą ten problem. Co istotne, przetargów, w których najtańsze oferty są droższe od kosztorysu, jest ostatnio w Łodzi więcej. Jednym z nich jest postępowanie na budowę przedłużenia al. Scheiblerów do al. Piłsudskiego wraz z przebudową fragmentów Targowej i Tuwima. Z powodu niewyłonienia wykonawców ZIM planuje powtórzenie przetargów na przebudowę części ulic wchodzących w skład rewitalizacji obszarowej centrum: Mielczarskiego, Włókienniczej z Pasażem Majewskiego oraz rejonu Placu Wolności.

Przedmiotem zamówienia było wykonanie projektu płyty Rynku Kobro wraz z przebiegającą pod nią drogą podziemną i parkingiem wielopoziomowym – oraz wykonanie prac budowlanych, ale już tylko przy drodze. Szybkie wybudowanie tej ostatniej ma dla Urzędu Miasta kluczowe znaczenie ze względu na koordynację z inwestorami prywatnymi, dla których podziemna droga będzie stanowiła główny dojazd do ich obiektów. Podziemna droga pod Rynkiem Kobro i ul. Hasa będzie musiała być gotowa do końca 2019 r. Samorząd zobowiązał się do tego w akcie sprzedaży terenu między dworcem Łódź Fabryczna a EC1 firmie Ghelamco. Reszta inwestycji ma zostać zakończona dopiero w roku 2022.

Około półkilometrowa droga, zapewniająca dojazd do przyszłego budynku Ghelamco, ma być całkowicie zakryta. Będzie można dotrzeć nią także do przyszłego trzypoziomowego parkingu podziemnego przy EC1, którego pojemność zaplanowano na 311 miejsc. Na poziom -6,5 metra sprowadzi ruch rampa zjazdowa od strony ul. Kilińskiego. Drugim końcem drogi będzie wybudowane już rondo pod wiaduktem al. Rodziny Scheiblerów. Podziemny ciąg będzie wyposażony w instalacje oddymiające i przeciwpożarowe oraz ciągi ewakuacyjne.

Dla przestrzeni rynku istnieje przyjęta przez władze Łodzi koncepcja. Teren między dworcem Łódź Fabryczna a kompleksem kulturalno-rozrywkowym EC1 ma powierzchnię ponad 5 tysięcy metrów kwadratowych. Zaplanowano tam posadzkę z cegły klinkierowej z wkomponowanymi wielobarwnymi światłami LED. Plac zostanie podzielony na strefę „wodną” z kaskadami i fontannami, w której znajdzie się główne wejście od strony dworca, „rekreacji” z urządzeniami do ćwiczeń i „relaksu” z meblami miejskimi.

Rynek ma być przestrzenią przyjazną dla użytkowników, zapewniającą spójność między dworcem Łódź Fabryczna a kompleksem EC1. Po jego oddaniu do użytku zostaną odblokowane nieczynne dotąd kładki dla pieszych nad drogą techniczną po południowej stronie dworca. Sposób aranżacji przestrzeni ma sprzyjać rozwojowi gastronomii, usług i handlu. Autorzy koncepcji inspirowali się – między innymi – łódzkimi woonerfami. Projekt spotkał się jednak z krytyką z powodu – między innymi – zbyt małej, według części łódzkich organizacji pozarządowych, ilości zieleni.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódź jednak straci środki na remont linii konstantynowskiej?

Prawo & Finanse

Łódź jednak straci środki na remont linii konstantynowskiej?

Kasper Fiszer 14 września 2023

Modertrans dostarczył swoją setną Gammę

Komunikacja

Modertrans dostarczył swoją setną Gammę

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Garaż Plus. Rząd obiecuje program rewitalizacji wielkiej płyty

Przestrzeń

Łódź: W kwietniu poznamy wykonawcę Rynku Nowego Centrum

Przestrzeń

Łódź. Konkurs na Rynek Kobro, czyli serce Nowego Centrum Łodzi

Przestrzeń

Zobacz również:

Łódź jednak straci środki na remont linii konstantynowskiej?

Prawo & Finanse

Łódź jednak straci środki na remont linii konstantynowskiej?

Kasper Fiszer 14 września 2023

Modertrans dostarczył swoją setną Gammę

Komunikacja

Modertrans dostarczył swoją setną Gammę

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Garaż Plus. Rząd obiecuje program rewitalizacji wielkiej płyty

Przestrzeń

Łódź: W kwietniu poznamy wykonawcę Rynku Nowego Centrum

Przestrzeń

Łódź. Konkurs na Rynek Kobro, czyli serce Nowego Centrum Łodzi

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5