Wraz z wakacjami rozpocznie się długo oczekiwana przebudowa ul. Tuwima. Wykonawcę dla odcinka, na który przetarg ogłoszono jako pierwszy jeszcze w styczniu 2017 r., udało się wybrać dopiero po roku i po korektach kosztów. Realizacja prac spowoduje duże utrudnienia dla pieszych oraz kierowców i zmiany w komunikacji miejskiej.
Rozpoczęte w lipcu prace mają potrwać przez całą drugą połowę roku. Na czas inwestycji Zarząd Dróg i Transportu zastosuje nietypowe rozwiązanie w postaci
przywrócenia dwukierunkowości części równoległych ulic: Nawrot i Tuwima. W przypadku Tuwima taka regulacja obejmie odcinek Kilińskiego – Piotrkowska wraz z przyległym odcinkiem ul. Struga od Piotrkowskiej do al. Kościuszki. Po ul. Nawrot natomiast w obu kierunkach będzie można jeździć między Kilińskiego a Kopcińskiego.
– Pozwoli to na przejazd przez środek Śródmieścia dla dojazdów docelowych. Przeprowadziliśmy już test z MPK w asyście policji. Udało się przejechać nawet autobusami przegubowymi, choć skręty takie, jak z Nawrot w Kilińskiego, nie będą łatwe. Zmiany nastąpią też w ustawieniach sygnalizacji świetlnej – tłumaczył w kwietniu wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu Maciej Sobieraj. Objazdem przez obie ulice pojadą autobusy linii 80 i 83.
Przebudowa, o której zakresie
już pisaliśmy, nada ulicy prawdziwie reprezentacyjny charakter. To ważne, ponieważ właśnie przy Tuwima zaczyna się Nowe Centrum Łodzi, od tej ulicy prowadzą też wejścia do chętnie odwiedzanego przez turystów kompleksu EC1. Częściowo podświetlany szpaler 41 drzew poprawi wygląd ulicy i komfort poruszania się po niej. Charakter ulicy będą podkreślały meble miejskie, zgodne ze standardami przyjętymi dla strefy wielkomiejskiej. Na rewitalizowanym odcinku powstaną trzy parki kieszonkowe, w tym jeden na miejscu obecnego parkingu przy Targowej – z placem zabaw. Miejsca postojowe dla samochodów zostaną wyznaczone wzdłuż ulicy. Całości dopełnią parkingi dla rowerów oraz estetyczne oświetlenie oraz system monitoringu.
Chodniki zostaną poszerzone i wykonane w większości w jednej płaszczyźnie z jezdnią, co ma podnieść poczucie bezpieczeństwa. Temu samemu będą służyły wyniesione tarcze skrzyżowań oraz przejścia dla pieszych. Ruch samochodów zostanie spowolniony. Ze względu na koszty nawierzchnia jezdni pozostanie jednak bitumiczna. Pod jezdnią powstaną natomiast nowe instalacje podziemne.
Kontrakt na przebudowę ulicy obejmuje także remont czterech kamienic. Budynki przy Tuwima 33, 35, 46 i 52 po rewitalizacji zmienią swoje funkcje. Przy Tuwima 46 znajdzie się miejska biblioteka wraz z kawiarnią i przestrzenią do spotkań, a pod numerem 35 (przy jednym z trzech skwerów) – dom dziennego pobytu dla osób starszych oraz filia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Część budynków nadal będzie mieściła mieszkania i lokale użytkowe na parterach.