Dobiega końca remont trasy tramwajowej pomiędzy Łodzią a Konstantynowem. Stan techniczny torowisk w Łodzi nie pozwoli jednak na odtworzenie dawnej linii 43A w niezmienionym kształcie. Będzie ona prowadzić teraz jedynie do węzła u zbiegu ul. Legionów z al. Włókniarzy.
Wraz z początkiem lipca otwarta ma zostać zmodernizowana linia tramwajowa z Łodzi do Konstantynowa Łódzkiego. Trwa opóźniony remont jej odcinka znajdującego się jeszcze w granicach administracyjnych Łodzi. Prace na ul. Konstantynowskiej zmierzają jednak do finału. Poznaliśmy ważne szczegóły dotyczące organizacji ruchu po przywróceniu przewozów.
Miasto wybuduje kolejny kraniec tymczasowy
W 2022 r. łódzki samorząd zapowiedział, że tramwaje linii 43A pojadą z Konstantynowa do tymczasowego węzła u zbiegu ul. Legionów z al. Włókniarzy. Choć otwarcie ruchu miało nastąpić jeszcze w 2023 r., poślizg w realizacji robót nie wpłynął na zakładany schemat obsługi. – Tramwaje dojadą do skrzyżowania Legionów z Włókniarzy, gdzie pojawi się zjazd międzytorowy – zapowiada Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi.
Oznacza to, że linia 43A będzie obsługiwana wyłącznie taborem dwukierunkowym. W związku z tym, że nie jest póki co planowana dobudowa dodatkowych łuków, wagony wyjeżdżające z zajezdni wjadą na tymczasowy kraniec poprzez tzw. trójkątowanie (ze zmianą kierunku jazdy w trakcie prowadzenia manewrów). Dojazd do centrum Łodzi będzie wymagał przesiadki, a możliwości będzie mniej niż obecnie, w okresie funkcjonowania autobusowej komunikacji zastępczej. Autobusowe linie 43A i 43B docierają bowiem do nieodległego dworca Łódź Kaliska, przy którym znajduje się ważny węzeł komunikacji miejskiej.
Bez przesiadki do centrum dopiero za kilka lat
– Oczywiście w perspektywie jest również przebudowa dalszych torowisk na Zielonej i Legionów – zapewnił nas przedstawiciel ZDiT. Docelowo linia z Konstantynowa ma więc znów docierać bezpośrednio do centrum, ale nastąpi to dopiero w perspektywie kilku kolejnych lat. Zarząd Inwestycji Miejskich zapowiedział bowiem, że w kolejnych sezonach zamierza przebudować węzeł Legionów – Włókniarzy. Wówczas najprawdopodobniej konieczne będzie jeszcze istotniejsze skrócenie trasy 43A, a łódzka sieć tramwajowa może zostać czasowo podzielona na dwa niepołączone systemy.
Równolegle waży się przyszłość przedłużenia linii konstantynowskiej na zachód – do Lutomierska. Tamtejszy samorząd złożył pierwsze dokumenty w procesie pozyskiwania unijnego dofinansowania na remont nieczynnego od pięciu lat torowiska. Część niewyremontowanego odcinka leży jednak w granicach gminy Konstantynów Łódzki. Ta póki co nie podjęła analogicznych działań, a bez poprawy stanu technicznego tego fragmentu przywrócenie przewozów nie będzie możliwe.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.