Podróżni korzystający z honorowania biletów ŁKA w pociągach PKP Intercity muszą kupić dodatkową rezerwację miejsca. Jest to możliwe tylko przed rozpoczęciem podróży. Po jej zakończeniu pasażer może ubiegać się o zwrot kwoty, jaką wydał na rezerwację, ale procedura jej odzyskiwania jest skomplikowana, zwłaszcza w porównaniu do wysokości potencjalnej rekompensaty.
Od grudnia zeszłego roku PKP Intercity i Łódzka Kolej Aglomeracyjna honorują wzajemnie swoje bilety na terenie łódzkiego węzła kolejowego. Znacznie rozszerza to siatkę połączeń dostępnych dla podróżujących na krótkich dystansach, zwłaszcza regularnie. Ogólnopolski przewoźnik wprowadził także kilka dodatkowych postojów, które mają zrekompensować pasażerom ograniczoną liczbę kursów aglomeracyjnych i regionalnych wynikającą z prac inwestycyjnych realizowanych przez PKP Polskie Linie Koljowe.
Bez miejscówki do pociągu nie wsiądziesz
4 czerwca sytuacja uległa jednak znaczącej komplikacji, bo PKP Intercity zmieniło zasady odprawy podróżnych. Ci, którzy chcą wsiąść do pociągu przewoźnika, muszą jeszcze przed wejściem do środka bezwzględnie mieć rezerwację miejsca siedzącego. Ma to ułatwić monitorowanie napełnień składów w związku z wprowadzonymi ograniczeniami zajętości miejsc. Obowiązku tego nie zdjęto z podjeżdżających jeden czy dwa przystanki na podstawie biletu ŁKA.
Jak powinien zachować się więc pasażer korzystający z honorowania biletów na obszarze ograniczonym stacjami Zgierz, Pabianice i Łódź-Widzew? – Informacje podawane są na stronie internetowej ŁKA – wskazuje Zespół Prasowy PKP Intercity. Zgodnie z wytycznymi pasażer miejski musi, podobnie jak ten udający się w daleką drogę, udać się przed podróżą do kasy albo kupić miejscówkę poprzez system internetowy e-IC.
Zwrot złotówki w drodze reklamacji
Kluczowe jest tu właśnie słowo „kupić”. Podróżni z biletami ŁKA obciążani są bowiem 1-złotową opłatą za wydanie rezerwacji. Kwota ta pobierana jest także wówczas, gdy na stacji czy przystanku rozpoczęcia przejazdu nie ma czynnej kasy biletowej, a pasażer zgłosi się jeszcze na peronie do drużyny konduktorskiej. Jeśli na stacji jest czynna kasa, konduktor w ogóle nie wpuści „miejskiego” podróżnego na pokład.
– Pasażerowie mogą ubiegać się o zwrot należności za opłacone bilety dodatkowe – zaznaczono przy tym w zasadach. W tym celu trzeba będzie jednak złożyć reklamację, złotówka nie powróci do kieszeni podróżnego np. po okazaniu odpłatnej miejscówki w kasie ŁKA. Wnioski rozpatrywane będą po wykorzystaniu biletu, do którego wydana została miejscówka, lub po wygaśnięciu przejściowych przepisów PKP Intercity dotyczących obowiązkowej rezerwacji miejsc.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.