W przetargu na budowę linii tramwajowej w ciągu ul. Broniewskiego na łódzkiej Górnej złożono osiem ofert, z których połowa mieści się w wartym 190 mln zł kosztorysie. Najniższą cenę zaoferował Strabag. Różnica cen między najtańszą i najdroższą propozycją wynosi blisko 100 mln zł – niemal połowę kwoty, na jaką inwestor wycenił zadanie.
Najtańszą, wartą 168 451 531,67 zł ofertę w
ogłoszonym w czerwcu postępowaniu złożył Strabag. Drugie pod tym względem jest konsorcjum Balzola – Lantania (182 654 943,87). Kolejne miejsca zajmują: Trakcja SA (184 365 886,67 zł), Mosty Łódź (189 898 879,59 zł – ostatnia mieszcząca się w kosztorysie), ZUE (193 511 552,86 zł), konsorcjum Kemy, MPK Łódź i Tormel (198 887 768,79 zł) i Budimex (241 606 998,42 zł). Stawkę zamyka Torpol z propozycją wycenioną na 264 466 789,91 zł.
Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia kwotę 190 303 846,12 zł. Inwestycja zostanie dofinansowana z funduszy unijnych („rolowanie” z poprzedniej perspektywy – początkowo cały pakiet „Tramwaj dla Łodzi”, którego elementem jest budowa linii na Broniewskiego,
miał zostać zrealizowany do końca 2021 r.).
Torowisko w ul. Broniewskiego będzie miało przeważnie postać pasa autobusowo-tramwajowego ze wspólnymi przystankami (choć przez rondo Insurekcji Kościuszkowskiej autobusy będą przejeżdżały wokół centralnej wyspy, nie – jak tramwaje – przez jej środek). Przewidziane na tym rondzie relacje skrętne to północ – zachód i południe – zachód. Peron w kierunku zachodnim umieszczono przed skrzyżowaniem, cofając go nieco na wschód (poza tym jednak przystanki będą znajdowały się przeważnie za skrzyżowaniami).
Na skrzyżowaniu Paderewskiego – Rzgowska – Broniewskiego powstanie komplet łuków, a wloty zachodni i wschodni będą trójtorowe (wydzielenie torów do skrętu w kierunku pętli Chojny Kurczaki).
Na Rondzie Broniewskiego tramwaje jadące od zachodu będą mogły skręcać zarówno na północ, jak i na południe – umożliwiające to rozjazdy powstaną w trakcie
przebudowy Niższej i końcowego odcinka al. Śmigłego-Rydza.
Częścią inwestycji będzie także wymiana torowiska w ul. Rzgowskiej między Broniewskiego a przebudowanym przed kilkoma laty
skrzyżowaniem z ul. Dąbrowskiego. Nowe torowisko będzie przebiegało w śladzie obecnego. Przystanki otrzymają wyniesione perony typu wiedeńskiego, a część z nich stanie się punktami wspólnymi dla tramwajów i autobusów.
Przebudowana zostanie krańcówka Dw. Łódź Chojny. Zostanie zmieniony kierunek ruchu tramwajów – teraz będzie się odbywał zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara. Zaplanowano dwa perony tramwajowe. Pętla autobusowa zostanie ulokowana po środku krańca tramwajowego. Zaplanowano tu trzy stanowiska autobusowe.