Datę dostawy ostatniego tramwaju Moderus Gamma dla Łodzi już oficjalnie przesunięto na koniec listopada. Wcześniej nie było to możliwe z powodów formalnych. Zamawiający – Zarząd Inwestycji Miejskich – zapewnia, że termin jest niezagrożony.
W Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ukazała się informacja o kolejnym aneksie do umowy łódzkiego Zarządu Inwestycji Miejskich z poznańskim Modertransem na dostawę
30 niskopodłogowych tramwajów Moderus Gamma. Jak czytamy w ogłoszeniu, ostateczny termin dostawy został przesunięty z 15 czerwca na 30 listopada bieżącego roku. Całkowita wartość zamówienia (218 307 200 zł) pozostała bez zmian.
Rzecznik prasowy Zarządu Inwestycji Miejskich Małgorzata Loeffler wyjaśnia, że zmiana terminu nie jest wynikiem żadnych nowych nieprzewidzianych wydarzeń, lecz wynika z wcześniejszych ustaleń. – Pierwszy aneks terminowy został zawarty w dniu 26 października 2021 r. Rozpatrzono wtedy wniosek Wykonawcy o wydłużenie terminu – przypomina. Przyczyną były konsekwencje pandemii COVID-19: zakłócenia łańcuchów dostaw oraz obostrzenia sanitarne i absencje, wpływające na pracę pracowników Modertransu.
– Już wówczas uznano konieczność przedłużenia terminu do końca listopada 2023 – twierdzi Loeffler. Jak tłumaczy, z uwagi na obowiązującą wtedy umowę o dofinansowanie z terminem zakończenia projektu unijnego do 30 czerwca 2023 r. nie można jednak było zawrzeć w aneksie terminu wykraczającego poza termin umowy o dofinansowanie. Stąd właśnie – traktowany od początku jako tymczasowy – termin 15 czerwca. – Dopiero w trakcie procedowania aneksu terminowego z Instytucją Zarządzającą do wydłużenia terminu umowy o dofinansowanie do 31 grudnia 2023 r. wydłużono termin już do 30 listopada – informuje. Już w grudniu ubiegłego roku ZIM wypowiadał się o harmonogramie nawet bardziej ogólnie, twierdząc, że
całość zamówienia ma zostać zrealizowana „do końca 2023 r.”.
Do Łodzi dostarczono na razie 22 wagony z Modertransu. – Współpraca z firmą Modertrans układa się bardzo dobrze, dostawy są realizowane bez zastrzeżeń – zapewnia Loeffler. Opinię tę potwierdza także użytkownik tramwajów – łódzkie MPK.
– Jeśli chodzi o czas między dostawą wagonu a wprowadzeniem do ruchu, obecnie trwa to około 5 dni roboczych – dodaje rzecznik ZIM. Można więc zakładać, że – o ile dostawy zostaną zakończone w terminie – wszystkie zamówione Moderusy wejdą do eksploatacji liniowej jeszcze w bieżącym roku.
Zakup nowych tramwajów jest częścią dofinansowanego z funduszy Unii Europejskiej programu „Tramwaj dla Łodzi”. Obejmuje on ponadto modernizację wielu odcinków torowisk, budowę dwóch nowych fragmentów oraz modernizację zajezdni na Chocianowicach. Niestety, z różnych powodów – zarówno leżących po stronie miasta, jak i niezależnych od niego – większość inwestycji została
przesunięta na kolejną unijną perspektywę budżetową.