W przyszłym roku Zakład Techniki łódzkiego MPK będzie mógł przenieść się do nowej siedziby. Prace na Helenówku toczą się zgodnie z harmonogramem wynikającym z kontraktu z wykonawcą. Wkrótce baza remontowa miejskiego przewoźnika zniknie więc z historycznej lokalizacji w ścisłym centrum.
Zakład Techniki łódzkiego MPK mieści się przy ul. Tramwajowej nieopodal dworca Łódź Fabryczna i zajmuje teren po dawnej zajezdni uruchomionej już w 1898 r. Miejska spółka jest więc związana z tą lokalizacją od początku swojego istnienia. Zbliża się jednak planowana od kilku lat wyprowadzka zakładu do nowej siedziby przy ul. Zgierskiej na pograniczu Łodzi i Zgierza.
Przebudowa Helenówka bez opóźnień
Warsztaty powstaną w miejscu innej dawnej zajezdni tramwajowej – określanej jako Helenówek. Została ona zamknięta w 2012 r., gdy swoją działalność przewozową zakończyła spółka Międzygminna Komunikacja Tramwajowa. Niewielki przewoźnik nie tylko garażował, ale i modernizował tam swoje wagony.
Działalność warsztatów na Helenówku zostanie więc najprawdopodobniej wznowiona po 13-letniej przerwie. – Umowa na przebudowę
zajezdni została podpisana w lipcu 2023 r. Zgodnie z kontraktem prace mają zakończyć się w drugiej połowie 2025 r. Wówczas Zakład Techniki będzie mógł przenieść się na Helenówek – mówi bowiem Piotr Wasiak, rzecznik prasowy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego – Łódź.
– Prace przebiegają zgodnie z planem – zapewnia nasz rozmówca. To istotne, bo po opuszczeniu przez MPK bazy przy Tramwajowej na jej obszarze powstać ma nowa siatka ulic tzw. Nowego Centrum Łodzi – dzielnicy mieszkalno-biurowej skupionej wokół Łodzi Fabrycznej. Rzecznik MPK podkreśla, że nie ma żadnego ryzyka konieczności zamknięcia zakładu przy Tramwajowej przed datą otwarcia obiektu przy Zgierskiej.
Po trzech dekadach MPK wraca na Helenówek
Należy dodać, że choć budowa postępuje zgodnie z harmonogramem wynikającym z umowy z wykonawcą, termin otwarcia Zakładu Techniki na Helenówku został już przesunięty względem pierwotnych założeń. Jeszcze w 2021 r. MPK zapowiadało, że przenosiny
nastąpią najpóźniej w 2024 r. Ostatecznie stanie się to rok później. MPK powróci więc do bazy na pograniczu Łodzi i Zgierza po przeszło 30 latach przerwy. Eksploatowało ono bowiem zajezdnię od jej przejęcia w okresie tużpowojennym do 1994 r., gdy powołano zlikwidowaną w 2012 r. Niezależną spółkę MKT.