W październiku łódzki Urząd Miasta spodziewa się wybrać najkorzystniejszą ofertę budowy parkingów wielopoziomowych w partnerstwie publiczno-prywatnym. Magistrat chce wybudować na początek cztery takie obiekty. Ich powstanie ma umożliwić uwolnienie części ulic od miejsc postojowych i nadanie im bardziej przyjaznego charakteru.
Na apel miasta odpowiedziały cztery firmy. Chęć udziału w drugim etapie przedsięwzięcia zadeklarowały: Mota Engil, Budimex K, City Parking Development Group oraz PPP Solutions Polska w konsorcjum z tureckim Gulermakiem. Według zapowiedzi władz miasta wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi jesienią. Nie wiadomo na razie, kiedy z pierwszych parkingów będą mogli skorzystać kierowcy.
Wybrane ostatecznie lokalizacje to: Zachodnia 66 (budowa parkingu ma tu być częścią odtwarzania nieistniejącej dziś pierzei – obiekt ma mieć w przyziemiu lokale handlowe lub usługowe), Tuwima 10 (w głębi kwartału, przy budowanej od kilku lat
nowej ulicy łączącej Tuwima i Moniuszki, Wschodnia 48 i Wschodnia 67. Największy ma być obiekt przy ul. Zachodniej (ok. 360 miejsc), pozostałe zaplanowano jako mniejsze o przeszło połowę. Po oddaniu parkingów do użytku większość miejsc postojowych przy pobliskich ulicach zostanie zlikwidowana, a w ich miejscu pojawi się zieleń, mała architektura lub ogródki gastronomiczne.
Próby budowania parkingów wielopoziomowych mają w Łodzi długą historię. Już ponad trzy lata temu Urząd Miasta ogłosił
dialog techniczny w sprawie wybudowania w trybie PPP pierwszego takiego obiektu przy Nawrot 3/5 (tuż przy Piotrkowskiej). Według ówczesnych założeń miał on zacząć działać
na przełomie ubiegłego i bieżącego roku. Wkrótce jednak zmieniła się koncepcja, a działka została wystawiona na sprzedaż pod inny rodzaj zabudowy. Na początku 2016 r. zadeklarowano odejście od formuły partnerstwa,
sprzedano też z myślą o budowie parkingu działkę przy wspomnianej nowej ulicy między Tuwima a Moniuszki, jednak budowa drogi znacznie opóźniła się w stosunku do planów.
W czerwcu ubiegłego roku zwiększono planowaną docelową liczbę parkingów z 10 do 17, same obiekty miały być za to mniejsze. Magistrat przyjął też koncepcję wykorzystania
parkingów mechanicznych jako łatwiejszych i tańszych w budowie oraz możliwych do późniejszego przenoszenia w inne miejsca w zależności od potrzeb. Charakter kubaturowy ma mieć tylko wspomniany już największy parking przy Zachodniej. W tym samym czasie powrócono do idei
partnerstwa z inwestorami prywatnymi. Zgłosiło się sześć firm, z którymi rozmowy potrwały znacznie dłużej, niż planował UMŁ. Nie ma więc pewności, czy także obecnie zakładanego terminu rozstrzygnięcia uda się dotrzymać.