Po latach przygotowań łódzki Urząd Miasta wybrał partnera do budowy i zarządzania w formule PPP parkingów wielopoziomowych. Po zakończeniu pierwszego etapu budowy miejskiego systemu takich obiektów dostępnych ma być niemal 900 miejsc w czterech lokalizacjach.
Obiekty zostaną wybudowane w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Partnerem miasta będzie firma Mota Engil. Wybór jest już prawomocny. Władze Łodzi zapowiadają podpisanie umowy w najbliższych dniach. Budowa ma rozpocząć się w przyszłym roku.
Procedura wyboru partnera rozpoczęła się w grudniu 2018 r. Wcześniej przez kilka lat władze Łodzi
informowały o przygotowaniach i podawały szczegóły
kilkakrotnie zmieniających się koncepcji (np. w czerwcu roku 2017 rozważano wykorzystanie
parkingów mechanicznych). Zamiar budowy parkingów wielopoziomowych w tej czy innej formie uzasadniano – między innymi – chęcią stopniowego usuwania miejsc parkingowych z ulic i oddawania przestrzeni pieszym.
Dopiero w obecnym dialogu technicznym udało się wybrać partnera biznesowego. – Kiedy poznaliśmy już oczekiwania i możliwości rynku, przygotowaliśmy zaproszenie do składania ofert. Firmy miały kilka miesięcy na ich przygotowanie. Wpłynęły dwie, które analizowaliśmy przez ostatnie tygodnie. Na ostatniej sesji radni zgodzili się na wskazane lokalizacje, a w poniedziałek upłynął czas na odwołania – informuje dyrektor Departamentu Architektury i Rozwoju UMŁ Robert Kolczyński.
Wszystkie cztery parkingi kubaturowe będą działały w ścisłym centrum. Dwa z nich będą mieściły się przy ul. Wschodniej (nr 48 na rogu ul. Rewolucji 1905 r. i 67 w pobliżu Narutowicza), pozostałe – przy Tuwima i al. Kościuszki. Wszystkich powstałych w pierwszym etapie zadaszonych miejsc parkingowych ma być 891. W przyszłości system ma być rozbudowywany o kolejne obiekty. Nie będzie jednak wśród nich działki przy Nawrot 3/5 (tuż obok Piotrkowskiej), na której według pierwotnego pomysłu miał powstać pierwszy miejski parking wielopoziomowy – nieruchomość została już sprzedana.