Do łódzkiego MPK dotarła pierwsza partia zamówionych w lipcu Solarisów Urbino IV generacji. Do każdej z dwóch zajezdni trafiło po 5 pojazdów przegubowych. Realizacja całego kontraktu ma zakończyć się do końca roku.
Zanim pojazdy wyjadą na linie, muszą jeszcze zostać wyposażone w tablice informacji pasażerskiej, kasowniki oraz system monitoringu. Zajezdnia nr 1 przy ul. Limanowskiego ma otrzymać jeszcze 8 autobusów przegubowych. Wszystkie wchodzące w skład zamówienia autobusy jednoczłonowe oraz 9 przegubowych trafią do zajezdni nr 2 (Nowe Sady).
Krótkie Urbino z tegorocznej dostawy będą wyposażone w system tzw. „miękkiej hybrydy”. W trakcie hamowania autobusu maszyna elektryczna będzie pracowała jak generator, ładując maksymalną możliwą mocą magazyn energii. Jego pojemność dobrano tak, by rekuperować energię podczas hamowania z prędkości ok. 60 km/h. Gdy w magazynie jest dostępna energia, w trakcie przyspieszania maszyna elektryczna pracuje jako silnik elektryczny i wspomaga pracę silnika spalinowego. MPK spodziewa się uzyskać w ten sposób ograniczenie zużycia paliwa oraz zmniejszenie emisji spalin.
Innym, nowym w Łodzi elementy wyposażenia będzie system monitorowania martwego pola po prawej stronie autobusu. Będzie on oparty o czujniki ultradźwięków i sztuczną inteligencję. Kierowca będzie ostrzegany o przeszkodach niewidocznych w lusterkach. Wszystkie zamówione autobusy mają mieć też klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy.
Zamówienie na 51 Solarisów Urbino IV podpisano
1 lipca bieżącego roku. Koszt dziesięcioletniego leasingu wraz z usługą serwisową przekracza 113 mln zł netto. Dostawa 22 autobusów przegubowych i 29 12-metrowych ma pozwolić na
wycofanie ostatnich autobusów bez niskiej podłogi (Mercedesów O345G Conecto z 2006 r.).