W najbliższy wtorek rozpocznie się kolejne stadium konsultacji społecznych, mających zadecydować o kształcie łódzkiej sieci transportu zbiorowego w najbliższych latach. Ogłoszenia wyników można spodziewać się w pierwszej połowie kwietnia.
Drugi etap konsultacji projektu „Modelu Zrównoważonego Rozwoju Transportu dla Łodzi 2020+” będzie składał się ze spotkań z mieszkańcami wszystkich 36 łódzkich osiedli. – Każdy będzie mógł, po pierwsze, zapoznać się z modelem, po drugie – wypowiedzieć się na jego temat zarówno na poziomie lokalnym, jak i ogólnołódzkim. Wybraliśmy metodę pracy warsztatowej, będziemy pracować z mieszkańcami w małych grupach, pokazywać im mapy i wspólnie rysować najważniejsze dla nich połączenia oraz omawiać najważniejsze problemy – mówi Przemysław Górski ze Stowarzyszenia Inicjatyw Miejskich „Topografie”, odpowiedzialnego za techniczną stronę konsultacji. Cel to zebranie jak największej liczby opinii i rekomendacji, które zostaną potem przedstawione w raportach.
Mieszkańcy osiedla wybierający się na spotkania powinni przygotować swoje postulaty co do najważniejszych dla nich połączeń, ich tras i częstotliwości. Obok pracy warsztatowej przewidziano część teoretyczną, podczas której pracownicy ZDiT będą prezentować i tłumaczyć najważniejsze założenia modelu. – Obiecujemy, że wszystkie uwagi, które pojawią się na spotkaniu, będą nagrane i zostaną przedstawione Urzędowi Miasta. Zależy nam na tym, aby konieczność oczekiwanych przez mieszkańców zmian stała się widoczna dla władz – deklaruje P. Górski.
Spotkania będą odbywały się od godziny 17 do 19 we wszystkie dni powszednie. – Rozpoczynamy we wtorek 12 stycznia na osiedlu Janów – zapowiada P. Górski. W pierwszym tygodniu spotkania będą odbywały się na osiedlach we wschodniej części Łodzi: Nowosolna, Dolina Łódki czy Andrzejów i Stoki. Cały cykl zakończy się 19 lutego, potem przez kolejny miesiąc będą organizowane spotkania dzielnicowe. Szczegółowy harmonogram zamieszczono na stronach internetowych Urzędu Miasta.
W pierwszym etapie konsultacji odbyły się cztery spotkania z łodzianami z udziałem ekspertów, poświęcone ogólnym założeniom (wzrost znaczenia tramwajów kosztem autobusów, linie dowozowe w osiedlach z przystankami na żądanie, ograniczenie ruchu samochodowego na części ulic etc.). Za sprawą obecności przedstawicieli przeciwstawnych grup interesów (organizacje rowerzystów, a z drugiej strony – grupa kierowców sprzeciwiająca się jakimkolwiek formom uspokajania ruchu) zdarzały się ostre polemiki. Mimo jego zakończenia przedstawiciele ZDiT nie udzielają informacji na temat zebranych opinii. Raporty zostaną opracowane zbiorczo dla wszystkich etapów w ciągu trzech tygodni od zakończenia zbierania uwag i wniosków.