Pierwszy z 30 zamówionych przez łódzki Zarząd Inwestycji Miejskich tramwajów Moderus Gamma LF 06 AC został zaprezentowany dziennikarzom. Wagon odznacza się wieloma rozwiązaniami niespotykanymi dotąd w łódzkim taborze niskopodłogowym (układ wózków i drzwi, aranżacja wnętrza, stojak na rowery). Kolejnych dostaw można spodziewać się pod koniec stycznia.
– Całe zamówienie kosztowało blisko 270 mln zł. Wagony są nowoczesne, spełniają najbardziej wyśrubowane kryteria. To duża wartość dodana dla naszego taboru tramwajowego – podkreśla wiceprezydent Łodzi Adam Pustelnik. Jak przypomina, schemat malowania całej serii wybrali w plebiscycie łodzianie.
Wózki skrętne: taniej i ciszej
– Pojazd został uszyty na miarę specjalnie dla łódzkiego klienta – podkreśla prezes Modertransu Jarosław Bakinowski. Wagon może przewozić jednocześnie 227 pasażerów. Jego długość przekracza 32 metry, a waga wynosi 43 tony. Zastosowano 4 wózki – dwa sztywne i dwa skrętne, ale zaprojektowane w taki sposób, by w razie potrzeby można było wymieniać je między sobą. Zaletą zastosowania wózków skrętnych w członach skrajnych ma być wolniejsze i bardziej równomierne zużywanie się torowiska i obręczy (oraz niższe koszty eksploatacji), a także cichsza jazda. W części środkowej, tam gdzie zamawiający chciał uzyskać szersze przejście we wnętrzu przy całkowicie niskiej podłodze, zastosowano wózki sztywne.
– Podłoga nad pierwszym i ostatnim wózkiem jest wyniesiona. Dzięki temu wózki mogą być skrętne, co daje lepsze właściwości trakcyjne. Wszystkie drzwi znajdują się jednak w strefie niskiej podłogi – uzupełnia prezes MPK Łódź Zbigniew Papierski.
Dostarczanie kolejnych egzemplarzy – w partiach po 2-3 pojazdy w miesiącu – ma rozpocząć się po zakończeniu procesu homologacji. Ponieważ producent zamierza rozpocząć go w najbliższych dniach, a przeciętny czas jego trwania wynosi około miesiąca – pierwszej dostawy można spodziewać się nawet w styczniu przyszłego roku. – Wszystko zależy jednak od instytucji badającej – zastrzega Bakinowski. Całe zamówienie ma zostać zrealizowane do końca października.
Zajezdnia będzie gotowa na czas
– O zamówienie ubiegały się firmy z zagranicy – cieszę się jednak, że wygrał polski producent. Współpraca układa się bardzo dobrze, a Modertrans działa w pełni profesjonalnie – zapewnia dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Agnieszka Kowalewska-Wójcik. Jak ocenia, nowa formuła zamówienia (zamawianie taboru bezpośrednio przez ZIM przy okazji modernizacji i budowy linii) sprawdziła się. – Budowa
linii tramwajowej do Szpitala Centrum Zdrowia Matki Polki wraz z modernizacją odcinka Broniewskiego – Kurczaki oraz kupnem nowego taboru, którą zamierzamy realizować w nowej unijnej perspektywie budżetowej, również będzie miała taką właśnie formułę – zapowiada.
Nowe tramwaje mają stacjonować w
modernizowanej właśnie zajezdni nr 2 (Chocianowice). – Zajezdnia jest modernizowana zgodnie z planem, choć początkowo firma musiała się zmobilizować. Dziś realizacja kontraktu jest wzorowa – zapewnia dyrektor ZIM. Jak dodaje, o rozmieszczeniu taboru w poszczególnych zajezdniach będzie w przyszłości decydowało MPK, jednak serwis dla Moderusów będzie mieścił się właśnie na Chocianowicach.