Łódzki magistrat kontynuuje działania zmierzające do budowy w centrum parkingów wielopoziomowych. Niedawno Rada Miejska wyraziła zgodę na przeznaczenie działki przy ul. Nawrot pod inwestycję w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego. – Jednocześnie chcemy skłonić inwestorów do samodzielnego budowania parkingów – deklaruje wicedyrektor Wydziału Majątku Miasta Agnieszka Graszka. Inwestycje mają pozwolić na ograniczenie parkowania na ulicach Śródmieścia i odzyskanie zajętej obecnie przez samochody przestrzeni dla pieszych.
Nawrot: parking w PPP za mniej niż 3 lataO planach budowy parkingu kubaturowego przy Nawrot 3/5 (w pobliżu skrzyżowania z Piotrkowską)
informowaliśmy wiosną bieżącego roku. – Wciąż mieścimy się w harmonogramie – zaznacza dyrektor Biura ds. Rewitalizacji Marcin Obijalski. Pod koniec roku Urząd Miasta spodziewa się wniosków zainteresowanych inwestorów. – Przed Bożym Narodzeniem będziemy więc już znali skalę zainteresowania. Następnym krokiem będą negocjacje z wybranymi podmiotami co do rodzaju wykorzystanej technologii – kontynuuje dyrektor. Efekty rozmów będą znane pod koniec pierwszego kwartału 2016 r. W grę wchodzi tradycyjna konstrukcja betonowa lub lżejsza, wykorzystująca inne materiały.
W wakacje magistrat podpisze umowę z wybranym partnerem prywatnym. Wtedy zacznie się proces inwestycyjny, którego początkiem będzie przygotowanie dokumentacji. Pod koniec przyszłego roku powinien rozpocząć się proces budowlany, tak by łodzianie z gotowego parkingu mogli korzystać pod koniec 2017 lub na początku 2018 r.
Ma być praktycznie i estetycznie
Liczba miejsc parkingowych w obiekcie przy ul. Nawrot ma wynosić maksymalnie 500. Od strony architektonicznej obiekt będzie musiał wpisywać się w zabudowę pierzejową strefy wielkomiejskiej. – Dopuszczamy, a w przypadku części położonej przy chodniku wręcz zalecamy przeznaczenie części powierzchni na lokale użytkowe. Chodzi o jakość przestrzeni publicznej – wyjaśnia M. Obijalski.
Nie jest znany nawet szacunkowy koszt inwestycji – będzie on zależał od wybranej technologii budowy. – Za budowę zapłaci inwestor prywatny, który we własnym zakresie obliczy rentowność. Zaznaczam jednak, że zachowujemy nad nieruchomością i sposobem jej zabudowania pełną kontrolę – podsumowuje dyrektor.
Urzędnicy zdają sobie sprawę, że inwestycje w trybie PPP nie należą do łatwych. – Zamierzamy uczyć się na doświadczeniach innych miast. Okres, w którym inwestor będzie zarządzał nieruchomością, będzie krótszy, niż np. w Krakowie, gdzie wynosi 70 lat. Mamy też nadzieję, że zastosowane przy budowie nowe technologie pozwolą na obniżenie kosztów budowy i tym samym większą rentowność – mówi A. Graszka.
Rewolucji 1905 r.: tylko kapitał prywatnyPrzygotowywane do uchwalenia projekty planów zagospodarowania przestrzennego dla rejonu ulic Piotrkowskiej i Zachodniej przewidują budowę parkingów kubaturowych na określonych działkach. – Będziemy przygotowywać je do sprzedaży. Obecnie mamy przygotowaną pierwszą nieruchomość przy ul. Rewolucji 1905 r. 10 – mówi A. Graszka. Projekt planu zakłada tam lokalizację parkingu wielopoziomowego, jednak mniejszego, niż ten przy ul. Nawrot: minimalna liczba miejsc parkingowych ma wynosić 150.
Choć Urząd Miasta zamierza sprzedać nieruchomość, nie czekając na plan, urzędnicy planują postawić ostre warunki, tak by mógł tam zostać zrealizowany tylko jeden rodzaj zabudowy. Zgodę na sprzedaż wyrazili już radni. Nieruchomość składa się z trzech działek, obecnie zabudowanych. – Cel budowy obiektu to zapewnienie miejsc parkingowych dla mieszkańców zjeżdżających w okolice Piotrkowskiej. Na parterze mają natomiast powstać lokale usługowe. Kolejna lokalizacja takiego obiektu to Piotrkowska 94. Projekt sprzedaży przedstawimy radnym do zaakceptowania we wrześniu – zapowiada przedstawicielka UMŁ.