Na stan Zakładu Torów i Sieci łódzkiego MPK wpisano pierwszy wagon 805Na. Egzemplarz o numerze 1338 ma w niedalekiej przyszłości zostać przebudowany na wagon pomiarowy. Brakuje jeszcze pełnej wyceny i decyzji o szczegółach zakresu przebudowy. MPK deklaruje chęć dalszej odnowy taboru technicznego, przeszkodą jest jednak brak środków na inwestycje.
Do tej pory do przeprowadzania podstawowych pomiarów służył jeden z wagonów technicznych generacji N. Jego wyposażenie było jednak znacznie skromniejsze. Przybliżony koszt przeróbek nie jest na razie znany – jak informuje rzecznik, trwa jego szacowanie.
Diagnoza stanu infrastruktury
Wagon będzie wykorzystywany do wykonywania okresowych przejazdów wagonem po całej łódzkiej sieci tramwajowej. W ich trakcie będą wykonywane pomiary zygzakowania przewodu jezdnego, zwisu przewodu jezdnego, współpracy pantografu z siecią jezdną, przejścia pantografu na skrzyżowaniach i rozjazdach czy pętli zwarcia w określonych miejscach sieci trakcyjnej w celu optymalnego doboru nastaw wyłączników zasilaczy trakcyjnych.
Inne planowane funkcje wagonu to kontrola i pomiary nastaw systemu sterowania zwrotnicami, pomiary i kontrola skrajni oraz pomiary napięcia sieci trakcyjnej w określonych rejonach zasilania. Wyniki badań będą zapisywane i rejestrowane na nośnikach cyfrowych, w tym – przy użyciu kamery.
Osiemsetpiątek powoli ubywa
Od czasu dostawy pierwszych wagonów Pesa Swing 122NaL w grudniu ubiegłego roku MPK wycofało z eksploatacji liniowej 13 wagonów 805Na. Większość z nich (9 sztuk) to pojazdy niezmodernizowane. Dwa z nich zostały przekazane na cele muzealne. Rzecznik MPK Sebastian Grochala nie odpowiedział na pytanie, czy któryś z pozostałych poza 1338 zostanie przebudowany na techniczny.
Przewoźnik odstawił też dwa zmodernizowane na przełomie XX i XXI wieku wagony 805Na Elin. – Powodem był brak części zamiennych aparatury elektrycznej na rynku – wyjaśnia Grochala. Oprócz tego stan posiadania MPK zmniejszył się o dwa wagony z napędem firmy Enika, sprzedane do Elbląga (
pisaliśmy o tej transakcji kilka miesięcy temu). Pozostałe dwa wagony – doczepy bierne 3913 i 3923 – mają zostać ponownie zmodernizowane, tym razem z wykorzystaniem podzespołów firmy Woltan. W listopadzie z łódzkich ulic zniknęły też oba dwukierunkowe wagony GT8ZR, sprowadzone w 2009 r. z Innsbrucku przez nieistniejącą już Międzygminną Komunikację Tramwajową. Do muzeum przekazano ponadto jeden z posiadanych GT6.
Co dalej z taborem technicznym?
Nie sposób uciec od pytania o przyszłość technicznej floty tramwajowej MPK. Park łódzkich wagonów technicznych to dziś głównie wagony generacji N w wieku powyżej 50 lat. Rzecznik spółki zapewnia, że przewoźnik chciałby odmłodzić i wyposażyć w nowocześniejszą aparaturę tę część parku taborowego. – Problemem jest brak środków potrzebnych na ten cel. Aktualnie wagony generacji N pozostają w użyciu, ponieważ dobrze radzą sobie szczególnie z trudnymi warunkami eksploatacyjnymi. Co do przyszłości, na razie trudno cokolwiek mówić – mówi Grochala.