Prace budowlane przy pierwszym z trzech wiaduktów ul. Przybyszewskiego mają zakończyć się jeszcze w lipcu. Powstają też już słupy wiaduktu środkowego, przeznaczonego dla tramwajów i autobusów – informuje Urząd Miasta Łodzi. Opóźnienie w stosunku do pierwotnych planów jest jednak znaczne, a ukończenie w zakładanym terminie – coraz bardziej wątpliwe.
Wiadukt północny, którego budowa rozpoczęła się na początku 2022 r., jest bliski ukończenia. Jak widać na zdjęciach, gotowe są nasypy doprowadzające ruch na przeprawę – na tym zachodnim (od strony centrum miasta) rozpoczęło się już układanie kolejnych warstw asfaltu. – Zakończono już większość robót palowych oraz zabetonowano tzw. oczepy. Na wiadukcie wykonywane są prace konstrukcyjne przy nowych słupach trakcyjno-oświetleniowych. Trwa montaż barier, izolacji i kabli – czytamy ponadto w komunikacie prasowym. W połowie lipca prace mają się zakończyć, nie wiadomo jednak, jak długo potrwają procedury związane z odbiorem.
Jednocześnie zaczyna powstawać środkowa nitka wiaduktu, po której ma przebiegać pas autobusowo-tramwajowy. Rozpoczęło się wykonywanie zbrojeń jego filarów. Trzecia część wiaduktu – południowa nitka drogowa – będzie mogła zostać rozebrana dopiero po otwarciu dla ruchu jezdni północnej.
Warto przypomnieć, że początkowo pierwsza nitka miała zostać oddana do użytku znacznie wcześniej – w listopadzie ubiegłego roku. Powodem była konieczność poprawienia błędu, popełnionego na etapie projektowania (
zbyt niskie filary). Na ukończenie prac zostało niecałe 6 miesięcy –
inwestycja jest współfinansowana z funduszy unijnych, a pozyskane środki trzeba rozliczyć do końca 2023 r. Wobec coraz bardziej prawdopodobnego przekroczenia terminu ratunkiem może okazać się wykonanie do końca okresu rozliczeniowego całego zakresu finansowanego ze środków UE i kontynuowanie pozostałych prac w roku 2024. Podobny zabieg zastosowano
podczas budowy dworca Łódź Fabryczna i węzła multimodalnego.
Efektem wartej ponad 87 mln zł inwestycji będą nowe wiadukty drogowe z trzema pasami ruchu każdy oraz wspomniany, wspólny dla środków komunikacji miejskiej pas środkowy. Wraz z planowanym
przystankiem kolejowym Łódź Zarzew utworzy on tramwajowo-autobusowo-kolejowy węzeł przesiadkowy. Elementem towarzyszącym będą parkingi „Parkuj i Jedź”.