W Łodzi trwają przygotowania do drążenia kolejowego tunelu średnicowego pod centrum miasta. Na jego trasie znajdą się dwa podziemne przystanki. Zarządca infrastruktury, PKP PLK, pokazał wizualizacje pawilonów wejściowych.
Kolej średnicowa ma połączyć Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem. Do miasta dotarły elementy dwóch tarcz TBM, których zadaniem będzie wydrążenie łącznie ok. 7,5 km tuneli (jednego dwutorowego oraz czterech jednotorowych) pod centrum miasta. W trakcie budowy są szyby startowe dla tarcz. Tunele w najgłębszym miejscu znajdą się ok. 25 m pod ziemią.
Jak informują PKP PLK, zaawansowane są prace projektowe dwóch podziemnych przystanków – Łódź Polesie i Łódź Śródmieście. Wykonawca ma uwzględnić w projekcie także dodatkowy przystanek Łódź Koziny. Przystanek Śródmieście powstanie w rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z Zachodnią i al. Kościuszki, natomiast Polesie – w rejonie Ogrodowej, Drewnowskiej i Karskiego. Zamawiający pokazał właśnie wizualizacje pawilonów wejściowych tych dwóch przystanków, a także ich układ funkcjonalny.
Umowę na realizację tunelu PKP PLK podpisały z wykonawcą, konsorcjum firm Energopol Szczecin i PBDiM Mińsk Mazowiecki, z grudniu 2017 r. Prace budowlane miały rozpocząć się po 10 miesiącach, a na całość przeznaczono cztery lata. W zeszłym roku Energopol
ogłosił jednak upadłość, a
funkcję lidera konsorcjum przejęło Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów.
Obecnie mówi się o 6-7 miesiącach opóźnienia.
Łódź Śródmieście Łódź Polesie