Z rozkładu jazdy zniknęła niemal ostatnia regionalna linia PKS Łódź obsługiwana z częstotliwością charakterystyczną dla połączeń podmiejskich. Od połowy września przewoźnik nie obsługuje już trasy do Brzezin. Bardzo zmniejszyła się więc liczba kursów odjeżdżających z Dworca Północnego PKS.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Łodzi zakończyło obsługę kolejnej z tras – biegnącej z Łodzi do Brzezin. Zawiadomiono o tym w bardzo osobistym komunikacie zawieszonym m.in. na dworcu autobusowym Łódź Północny. „Z dniem 24.09.2018 r. zostaje zlikwidowana linia autobusowa Łódź Radwańska – Brzeziny Głowackiego. Za utrudnienia przepraszam oraz za długoletnie korzystanie z mojego transportu dziękuję” – czytamy na kartce, którą zalepiono dotychczasowy rozkład jazdy.
Jednocześnie zlikwidowano 11 par kursów To informacja istotna, bo połączenie do Brzezin było jednym z ostatnich w ofercie PKS o względnie dużej częstotliwości – jeszcze na początku tego roku przewoźnik uruchamiał tam szesnaście par kursów w dni robocze, dziewięć w soboty i sześć w niedziele. Po cięciach z lipca tego roku w rozkładzie pozostało jedenaście kursów realizowanych od poniedziałku do piątku i sześć sobotnich. Ruch w niedziele został zawieszony na dwa miesiące przed likwidacją całej linii.
Na wciąż obsługiwanych liniach regionalnych przewoźnik uruchamia na ogół tylko pojedyncze kursy. Przykładowo do Nowego Miasta nad Pilicą dojedziemy tylko jednym kursem (realizowanym od poniedziałku do piątku), do Uniejowa – dwoma (w przypadku jednego z nich zawieszono właśnie kursowanie w soboty), do Koła – jednym (codziennym). Na tym tle wyróżnia się jedynie kierunek Tuszyn (aż 28 kursów). PKS przestał zatem de facto pełnić rolę przewoźnika lokalnego i regionalnego, a jego rola została zastąpiona przez komunikację miejską i prywatnych przewoźników jedynie częściowo.
Dworzec Północny praktycznie nie jest już dworcemOstatnie zmiany w rozkładzie jazdy istotnie wpływają na funkcjonowanie jednego z dwóch dworców należących do PKS Łódź: tego zlokalizowanego przy ul. Smugowej. Dworzec Północny od dawna nie pełni już funkcji węzła komunikacyjnego, ale liczba obsługiwanych przezeń kursów kurczy się bardzo szybko. Obecnie realizowanych jest stamtąd jedynie 38 kursów w ciągu dnia roboczego, w tym jeden w zaskakującej relacji międzynarodowej do Krzemieńczuka na Ukrainie.
Pomimo formalnego braku likwidacji przewoźnika
rozważany w skali ogólnopolskiej problem wykluczenia komunikacyjnego dotyka więc w coraz większym stopniu mieszkańców regionu łódzkiego. W pewnym stopniu dotyczy on także Brzezin, choć do podłódzkiej miejscowości
od kilku lat docierają również autobusy MPK-Łódź. Usługi miejskiego przewoźnika nie są jednak w pełni ekwiwalentne względem tych świadczonych przez PKS.