W drugi weekend marca na Plac Wolności i przyległy odcinek Pomorskiej oraz Nowomiejskiej wróci pierwsza linia tramwajowa. Na powrót kolejnej trzeba będzie poczekać do zakończenia etapu inwestycji na ul. Legionów.
Urząd Miasta Łodzi zapowiada otwarcie Placu Wolności jako przestrzeni publicznej dla pieszych w weekend 2-3 marca. Wcześniej, w najbliższy poniedziałek (26 lutego) o 16 przy wlocie Piotrkowskiej ma odbyć się społeczny odbiór inwestycji, podczas którego każdy mieszkaniec będzie mógł zgłosić uwagi do efektów przebudowy i wskazać ewentualne usterki.
Na razie 17, potem 15. Co z czwórką?
Choć jedną z atrakcji w sobotę 2 marca w godzinach 10-17 będą przejazdy zabytkowym wagonem tramwajowym, na przywrócenie liniowego ruchu tramwajów będzie trzeba poczekać jeszcze tydzień. 9 lub 10 marca z nowego torowiska zaczną korzystać pojazdy – na początek – linii 17, łączącej obecnie na objazdowej trasie pętle Telefoniczna Zajezdnia i Helenówek. Powrót linii 15 będzie możliwy dopiero po ukończeniu drugiej ważnej inwestycji w tym rejonie miasta –
modernizacji ul. Legionów (przynajmniej między Placem Wolności a Gdańską). Według obecnych planów udrożnienie tego odcinka ma nastąpić również w marcu. Na razie nie wiadomo, czy powróci tu także linia 4 z Helenówka na Dąbrowę.
Zgodnie z pierwotnym harmonogramem rozpoczęta w kwietniu 2022 r. inwestycja
miała zakończyć się w roku 2023. Choć jesienią ubiegłego roku
prace były już zaawansowane, terminu nie udało się dotrzymać. Obecnie trwają jeszcze prace w obrębie torowiska na ul. Nowomiejskiej.
Są drzewa, nie ma ronda
Wykonana z granitowych płyt posadzka Placu Wolności po przebudowie nawiązuje do nawierzchni przyległego najdłuższego łódzkiego deptaka – ul. Piotrkowskiej. Posadzono tu
64 duże drzewa, tworzące nowy skwer, wybudowano fontannę posadzkową oraz nowy plac zabaw. Na północ od pomnika Tadeusza Kościuszki urządzono w nowej formie wejście do podziemnego Muzeum Kanału „Dętka”.
Jednym z najbardziej kontrowersyjnych elementów inwestycji była likwidacja istniejącego tu od 1925 r.
ronda tramwajowego. Ruch tramwajowy i kołowy przeniesiono na północną stronę placu, po której urządzono wspólne przystanki autobusowo-tramwajowe. Aby zrekompensować to zmniejszenie elastyczności sieci, dobudowano
łuk na pobliskim skrzyżowaniu Nowomiejska – Północna.