Za trzy tygodnie rozpocznie się zapowiadana od dawna przebudowa Placu Wolności. Podczas dwuletniej inwestycji siatka połączeń tramwajowych w centrum ulegnie dalszemu ograniczeniu. Przebudowa ma poprawić funkcjonalność reprezentacyjnego placu i nadać mu bardziej przyjazny pieszym charakter.
Prace przygotowawcze zaczną się już za tydzień. Obejmą one wymianę zużytej zwrotnicy na skrzyżowaniu Zachodnia – Legionów (jest to warunek utrzymania ruchu tramwajów na Legionów i Gdańskiej). Roboty spowodują od 11 kwietnia kolejne zmiany w siatce połączeń. Linia 5 zostanie zawieszona, a w zamian w weekendy na Retkinię będzie wydłużona 14. Linia 15 pojedzie z Kurczaków przez Żeromskiego i Kopernika na Karolew (na Pomorskiej zastąpi ją autobusowa 86B, przekierowana z Placu Dąbrowskiego do Szpitala CKD). Szczytowa dotąd 16 zacznie kursować przez cały dzień i we wszystkie dni tygodnia, choć po 19.30 – objazdem z powodu
trwających prac torowych na Teofilowie. Ze Stoków na Teofilów przez Nowomiejską i Zgierską skierowano 17. Skręt północno-zachodni na skrzyżowaniu Zachodnia – Legionów ominie też linia 73.
Trzy równoległe linie wyłączone jednocześnie
Od kwietnia ubiegłego roku nieprzejezdny jest ciąg Narutowicza – Zielona (powodem jest
budowa podziemnego przystanku kolejowego Łódź Centrum w tunelu średnicowym), a od lutego br. -
ul. Północna i Ogrodowa. Pomorska i Legionów są więc ostatnim ciągiem, po którym da się przejechać przez ścisłe centrum Łodzi w relacji wschód – zachód. Od przyszłego tygodnia także i to stanie się niemożliwe.
Warto przypomnieć, że władze Łodzi planują rozpoczęcie w tym roku przebudowy również samej ul. Legionów. Tramwaje będą więc mogły kursować Legionów i Gdańską zaledwie przez kilka dodatkowych miesięcy.
Jeszcze większy będzie zakres zmian w komunikacji od 25 kwietnia. Linia 9 skrócona z Olechowa na dworzec Łódź Fabryczna. Zamiast niej na Helenówek dotrze z Kurczaków linia 15. Linia 17 będzie kursować ze Stoków do ul. Franciszkańskiej, gdzie powstanie nakładka torowa umożliwiająca zawracanie tramwajów dwukierunkowych. Tramwaje linii 2 zaczną jeździć częściej, ale w podziale na dwa warianty (2A skrócone do pętli Teofilów Szczecińska). Autobusy linii 59 będą zawracały pętlą uliczną Legionów – Gdańska – Próchnika – Zachodnia. 86 pozostanie na objeździe (nieco zmodyfikowanym), 73 natomiast powróci na dotychczasową trasę.
Cztery podejścia do przetargu
Przebudowa Placu Wolności rozpoczęłaby się zapewne znacznie wcześniej, gdyby nie kilkakrotne niepowodzenie prób wyboru wykonawcy. Pierwszy przetarg, połączony z przebudową m. in. ul. Północnej, został unieważniony na początku 2018 r. z powodu zbyt wysokich kosztów najtańszej oferty. Podobnie stało się z drugim i trzecim postępowaniem. Zarząd Inwestycji Miejskich postanowił wtedy ogłosić
osobne postępowanie na projekt budowlany. Przebudowa
miała rozpocząć się ostatecznie w 2021 r., jednak umowę z wykonawcą (Trakcja) podpisano
dopiero w ubiegłym miesiącu. Warte 35,5 mln zł prace mają zostać wykonane w ciągu dwóch lat.
Zmiana układu placu będzie polegała na przeznaczeniu większej części jego powierzchni dla ruchu pieszego. Zarówno tramwaje, jak i samochody nie będą już mogły przejeżdżać po południowej stronie pomnika Tadeusza Kościuszki – rondo samochodowe i
pętla tramwajowa przestaną istnieć. Zamiast tego w północnej części placu zostanie wybudowane podwójne torowisko ze wspólnymi przystankami autobusowo-tramwajowymi. Na płycie placu zostanie posadzonych kilkadziesiąt dużych drzew. Nawierzchnia chodników
będzie przypominała tę z rozpoczynającej bieg na placu ul. Piotrkowskiej.