Na centralnym odcinku najważniejszej łódzkiej trasy tramwajowej północ – południe działa już pierwszy poza węzłami podwójny przystanek tramwajowy. Korzyści z takiego rozwiązania to szybszy i płynniejszy ruch tramwajów, ale także łatwiejsze przesiadanie się między poszczególnymi liniami. Nie jest wykluczone zastosowanie takiego rozwiązania w innych miejscach łódzkiej sieci.
– Wykonawcy udało się zakończyć inwestycję przed czasem – podkreśla pełniący obowiązki dyrektora Zarządu Dróg i Transportu Grzegorz Misiorny. Jej zakończenie było planowane do końca września, tymczasem udało się uzyskać warunkowe dopuszczenie 20 dnia tego miesiąca. W przyszłym tygodniu odbędą się właściwe odbiory techniczne.
Szybciej i sprawniej
Przed przebudową tramwaje musiały stać przy skrzyżowaniu dwa razy: najpierw przed nim, oczekując na zwolnienie miejsca przy peronie, potem na przystanku za skrzyżowaniem. Wąskie gardło dostrzegali w tym miejscu zarówno motorniczowie, jak i pasażerowie. Propozycja wydłużenia przystanku al. Kościuszki – Struga pojawiła się po raz pierwszy w ubiegłorocznym głosowaniu do budżetu obywatelskiego. Wniosek nie zyskał wymaganej większości, ale
pomysł podchwycili pracownicy łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu.
Przebudowane przystanki na al. Kościuszki przy Struga liczą 65 metrów długości. Dzięki temu przy krawędzi peronowej mieszczą się jednocześnie dwa składy tramwajowe. Pozwoli to upłynnić i przyspieszyć ruch tramwajów, usprawniając wymianę pasażerów. Przy okazji została wymieniona nawierzchnia peronu, w której umieszczono płytki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, oraz wiaty przystankowe. Obecnie barierka przy jednym z peronów jest wprawdzie uszkodzona, jednak nie z winy wykonawcy, ale wskutek niedawnego wypadku samochodowego.
Dziś Struga, niebawem Zielona
Ciężkie prace przy wydłużaniu przystanków wymagały
dwutygodniowego wyłączenia ruchu na al. Kościuszki w sierpniu. Jednocześnie wykonywano zsynchronizowane z przebudową peronów podziemne prace wodociągowe na pobliskim skrzyżowaniu al. Kościuszki i Zielonej. Pozostałe roboty można było wykonywać przy czynnej linii tramwajowej.
Rozwiązanie będzie obserwowane. Jeśli się sprawdzi, ZDiT nie wyklucza wydłużenia także innych peronów na trasie tzw. Łódzkiego Tramwaju Regionalnego i być może na innych liniach w mieście. Na razie dwa tramwaje mogą zatrzymać się jednocześnie tylko przy peronach na Placu Niepodległości, przystanku Piotrkowska Centrum na przecięciu z Trasą W-Z oraz przy targowisku Zgierska – Dolna. Według dyrektora Misiornego pewne jest wprowadzenie podwójnych przystanków na skrzyżowaniu al. Kościuszki – Zielona, jednak stanie się tak dopiero za kilka lat w związku z gruntowną przebudową całego węzła podczas
budowy kolejowego tunelu średnicowego wraz ze stacją Łódź Centrum.
Przebudowa nie objęła jednak poszerzenia przystanków. Według przedstawicieli ZDiT uniemożliwił to prześwit drogi. Nie ma także planów wyznaczenia dodatkowych przejść dla pieszych przy drugich końcach peronów, które mogłyby podnieść bezpieczeństwo i skrócić drogę dojścia do tramwaju.