Rozpoczęły się prace przygotowawcze do budowy podziemnej ul. Hasa w Nowym Centrum Łodzi. Biegnąca w całkowicie zakrytym tunelu droga o długości ok. pół kilometra połączy ul. Kilińskiego z jednym z rond pod al. Scheiblerów, zapewniając też dojazd do nowych inwestycji prywatnych.
–
Budowana przez nas droga ma rozwiązać problem spodziewanego dużego ruchu samochodów w Nowym Centrum, w którym powstaje wiele budynków mieszkalnych i obiektów usługowych. Będzie ona także skomunikowana z podziemnymi parkingami, budowanymi przez prywatnych inwestorów pod przyszłymi budynkami biurowymi – wyjaśnia wicedyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Katarzyna Mikołajec.
Jednocześnie zostanie przebudowana naziemna część ul. Hasa. Jako dojazd do głównego wejścia do kompleksu kulturalno-rozrywkowego EC1 nabierze ona bardziej reprezentacyjnego charakteru. Docelowo ma stać się ciągiem pieszo-jezdnym z dopuszczeniem ruchu samochodów. – Nie przewidujemy możliwości bezpośredniego wjazdu na nią z al. Scheiblerów – zaznacza Mikołajec. Cały ruch „tranzytowy” ma zostać przeniesiony pod ziemię. Prześwit między ścianami będzie miał szerokość ok. 10 metrów. W każdym kierunku będzie można jechać jednym pasem.
Budowa potrwa dwa sezony budowlane. W pierwszym etapie, do końca 2019 r., zostanie wykonana droga do ronda na wysokości przedłużenia ul. Dowborczyków, natomiast pozostałe prace na poziomie -1 wraz z wykończeniem naziemnego woonerfu zaplanowano na kolejny rok. Na czas budowy zostanie zapewniony alternatywny dojazd do EC1 i sąsiednich obiektów od Kilińskiego i Targowej. – Prace rozpoczniemy od ul. Kilińskiego, a w ich trakcie wykonawca będzie stopniowo przesuwał się na wschód – zapowiada przedstawiciel wykonawcy Mariusz Sołtysiak.
– Projekty zostały już złożone i podlegają weryfikacji. Czekamy na pozwolenie na budowę – informuje wicedyrektor Zarządu. ZIM spodziewa się pozwolenia najpóźniej w maju, a być może jeszcze w kwietniu. Trwa też projektowanie kolejnego podziemnego parkingu wielopoziomowego i zagospodarowania
Rynku Kobro. Inwestycje te mają trafić do realizacji w kolejnych latach, po zabezpieczeniu na nie środków w budżecie miasta.
Na razie trwają przygotowania. – Rozpoczynamy grodzenie terenu. Wyłączyliśmy już z użytku dotychczasowe miejsca parkingowe. W marcu, w miarę uzyskiwania kolejnych pozwoleń, zamierzamy przystąpić do usuwania kolizji. W kwietniu lub na początku maja, gdy wykonawca otrzyma pozwolenie na budowę, ul. Hasa zostanie całkowicie zamknięta. Zaczniemy wtedy budować ściany szczelinowe oraz strop między nimi – opisuje zaplanowane działania Sołtysiak. Drążenie tunelu, podobnie jak przed kilkoma laty budowa dworca Łódź Fabryczna oraz tunelu drogowego na Trasie W-Z, będzie odbywało się metodą podstropową.