Przy podziemnym przystanku kolejowym Łódź Polesie centrum handlowe Manufaktura wybuduje łącznik, mający zapewnić integrację obu obiektów. W obiekcie znajdą się także lokale handlowo-usługowe. Trwa uzgadnianie projektu z konserwatorem zabytków.
– Projekt łącznika jest praktycznie gotowy – informuje rzecznik Manufaktury Monika Langner. Zarząd centrum handlowego jest na etapie finalizacji projektu i zatwierdzania go z odpowiednimi instytucjami, między innymi – z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków (ulica Ogrodowa jest na tym odcinku – z XIX-wiecznymi zabudowaniami poprzemysłowymi i budynkami mieszkalnymi dla robotników – objęta ochroną konserwatorską).
Kolejnym krokiem ma być stworzenie projektu budowlanego i uzyskanie pozwoleń na rozpoczęcie budowy. Znane są już pierwsze szczegóły. – Projekt zakłada stworzenie łącznika naziemnego, który połączy stację PKP Polesie z budynkiem galerii handlowej Manufaktury. Wejście do budynku będzie prowadziło przez pasaż przy supermarkecie Auchan – zapowiada Langner. Wewnątrz znajdzie się miejsce na lokale handlowe lub usługowe o łącznej powierzchni ponad 200 metrów kwadratowych.
Do czasu ostatecznego zatwierdzenia projektu inwestor nie podaje planowanego kosztorysu. Szczegółowy harmonogram będzie, rzecz jasna, zależał od postępów w budowie tunelu średnicowego i ostatecznego uruchomienia pociągów – technicznie jednak łącznik będzie mógł zacząć powstawać w przyszłym roku.
Przystanek Łódź Polesie jest
pierwszym z trzech przystanków w łódzkim tunelu średnicowym, którego budowę rozpoczęto. Latem ubiegłego roku przez plac jego budowy przeszła
tarcza TBM „Katarzyna”. Po zakończeniu prac jego perony znajdą się na poziomie -3, na który będzie można dotrzeć ruchomymi schodami lub windami. Na dwóch poziomach bliższych powierzchni zaplanowano pomieszczenia usługowe i techniczne. Przy wyjściach z peronów przy ul. Ogrodowej zaplanowano przystanki autobusowe. Między przystankiem a pobliską ul. Mielczarskiego ma powstać w przyszłości park Ogrody Karskiego, którego urządzenie przegłosowano w budżecie obywatelskim jeszcze w roku 2013.
Przez pewien czas przystanek – znany wówczas pod roboczą nazwą Łódź Manufaktura – miał być jedynym w całym tunelu. Dopiero przeprowadzona w czerwcu 2015 r.
akcja społeczna, poparta przez
władze Łodzi oraz
Urząd Marszałkowski, skłoniła zarządcę infrastruktury do zagwarantowania budowy przystanku Łódź Centrum. W sierpniu 2021 r. zawarto z wykonawcą tunelu umowę na budowę trzeciego przystanku –
Łódź Koziny.