Gruntowna wymiana całej infrastruktury, uzupełnienie układu torowego na skrzyżowaniu oraz zwiększenie ilości zieleni – to główne założenia projektu przebudowy ciągu Ogrodowa – Północna między Zachodnią a Franciszkańską. W wypowiedziach prezydent Łodzi pojawia się wręcz nazwa „Bulwary Północne”. Na nowym, szerokim chodniku ma powstać strefa ogródków gastronomicznych.
Na skrzyżowaniu Północnej i Ogrodowej z Nowomiejską zostaną dobudowane tramwajowe łuki w relacji południe-wschód. Umożliwią one przejazd w obu stronach między Placem Wolności a pętlą tramwajową Północna (której układ torowy również nieco się zmieni). Krok ten ma zneutralizować skutki planowanej likwidacji ronda tramwajowego na Pl. Wolności, poprawiając elastyczność sieci i umożliwiając zawracanie tramwajów jadących od wschodu w sytuacjach awaryjnych.
Jaki układ jezdni?
Po południowej stronie obu ulic znajdzie się szeroki, 4,5-metrowy chodnik. Będzie on potrzebny, by pomieścić „salon gastronomiczny”, którym – według zapowiedzi Urzędu Miasta – ma stać się cała południowa pierzeja Ogrodowej i Północnej. – Powstanie tu bardzo szeroki chodnik, na którym restauratorzy będą mogli postawić stoliki, pojawi się piękna zieleń, odseparowana droga rowerowa i wspaniały widok na zmieniający się park [Staromiejski], który niebawem także będzie zrewitalizowany – mówi prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.
Z komunikatu Urzędu Miasta wynika, że zmieni się także przekrój drogi. Na odcinku, który od lat 50. ubiegłego wieku jest dwujezdniową arterią z biegnącym pośrodku wydzielonym torowiskiem tramwajowym, ma powstać "jednopasmowa, dwukierunkowa" jezdnia z torami po stronie północnej. Stoi to jednak w sprzeczności z
publikowanymi wcześniej materiałami, na której wyraźnie widać, że – przynajmniej na odcinku przy pętli tramwajowej – dwie jezdnie mają pozostać. Prawdopodobnie zatem jest to wynik użycia niefortunnego sformułowania w informacji dla mediów.
Drogą rowerową przez park
Oprócz samej przebudowy jezdni oraz torowiska prace obejmą sygnalizację świetlną, oświetlenie, przyłącza wody i system nawadniania nowo posadzonej zieleni. Do spędzania czasu w tym rejonie Łodzi mają też zachęcać stylizowane na XIX-wieczne meble miejskie: 7 wiat przystankowych, 60 stojaków rowerowych, 40 ławek, 32 kosze na śmieci oraz pergola o długości 250 metrów. Całości dopełni siłownia plenerowa.
Droga rowerowa zostanie poprowadzona po stronie północnej (przy Parku Staromiejskim). Nie będzie biegła bezpośrednio przy jezdni i torowisku, lecz będzie od nich oddzielona pasem zieleni, szerokim miejscami na 4 metry. Taki sposób zaprojektowania infrastruktury rowerowej doczekał się
krytyki ze strony łódzkiego środowiska rowerowego. Rowerem będzie można jeździć także po wspomnianym szerokim chodniku po przeciwnej stronie.
Zakończenie – plan na 2023 r.
Projekt inwestycji jest gotowy. Władze miasta ogłosiły przetarg na wykonanie prac. Według przewidywań umowa zostanie podpisana około połowy roku, prace zaś będą mogły rozpocząć się w wakacje. Zamawiający odpowiada teraz na pytania potencjalnych oferentów, których – jak twierdzi – zgłosiło się wielu. Przebudowane Północna i Ogrodowa mają zostać oddane do użytku w roku 2023. Przedsięwzięcie będzie częścią obszarowej rewitalizacji centrum Łodzi, dofinansowanej z funduszy Unii Europejskiej.
– Projekt jest zintegrowany z tworzącym się właśnie projektem parku Staromiejskiego. Projektujemy też przebudowę ulicy Wolborskiej w podobnym stylu i oczywiście Rynku Staromiejskiego – uzupełnia dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Agnieszka Kowalewska-Wójcik.
Próby wyboru wykonawcy przebudowy Północnej i Ogrodowej mają długą historię. Pierwsze, ogłoszone latem
przetargi w formule „projektuj i buduj” musiały zostać unieważnione z powodu przekroczenia budżetu oraz nieprzedłużenie wadium przez oferenta w części dotyczącej pętli tramwajowej. Władze miasta postanowiły wtedy
zamówić osobno projekt i prace budowlane, jednak za pierwszym razem oferty okazały się wadliwe. Niezależnie od tego kilka lat wcześniej Łódzka Okręgowa Izba Architektów przejęła od miasta i kompleksowo wyremontowała
budynek dawnej poczekalni na pętli Północna, w którym mieści się od tego czasu siedziba organizacji oraz
centrum kulturalne „Przystanek Architektura”.