Większość torowiska tramwajowego, pierwsza jezdnia i część chodników – to zakres prac wykonanych już podczas przebudowy ul. Północnej i Ogrodowej. Zarząd Inwestycji Miejskich potwierdza, że data oddania inwestycji do użytku – końcówka bieżącego roku – jest aktualna. Jednocześnie z odcinkiem dwujezdniowym, po którym będą jeździły też tramwaje, jest przebudowywany dalszy fragment Ogrodowej, zakończony przy ul. Karskiego.
Jak informuje inwestor, zaawansowanie prac przekracza właśnie 75%. W ostatnich dniach oddano do użytku pierwszą ukończoną jezdnię – tę od strony Parku Staromiejskiego, przenoszącą ruch na zachód. Nie wykonano jednak na niej wszystkich koniecznych prac – brakuje m. in. przejazdu tramwajowego w ciągu ul. Nowomiejskiej. Trwa budowa chodników, zjazdów i peronów przystankowych po stronie południowej między Wschodnią a Franciszkańską. Pracownicy wykonawcy są też w trakcie układania szyn na skrzyżowaniu ze Wschodnią i budowy rozjazdów, a także montowania słupów trakcyjnych.
Powstaje też nowa nawierzchnia przy „Przystanku Architektura”. Pod tą nazwą kryje się zaadaptowany na potrzeby Łódzkiej Okręgowej Izby Architektów
budynek poczekalni na dawnej pętli tramwajów podmiejskich. Sama pętla na razie nie jest jednak remontowana – według zapowiedzi władz miasta nastąpi to
dopiero w przyszłym roku. Mimo wykonania zjazdu, przecinającego czynną jezdnię Północnej, stary i nowy układ torowy nie są ze sobą połączone.
– W najbliższych tygodniach kontynuowane będą prace brukarskie na Ogrodowej na odcinku od Zachodniej do Nowomiejskiej oraz przy wykonaniu podbudów na skrzyżowaniu Ogrodowej z Nowomiejską. Stawiane będą również słupy oświetleniowe i układana będzie nowa instalacja. Drogowcy w najbliższych dniach zamontują linie kroplujące w miejscu posadzenia nowych drzew – zapowiada inwestor.
Ulicę – jak twierdzą władze Łodzi – zaprojektowano z myślą o komforcie wszystkich uczestników ruchu: pasażerów komunikacji miejskiej, kierowców, rowerzystów oraz pieszych. By podkreślić tę zmianę charakteru ulicy, władze Łodzi używają (nieco na wyrost) terminu „Bulwary Północne”. Ulica ma być przestrzenią atrakcyjną dla łodzian i turystów, z działającymi kawiarniami, kioskami gastronomicznymi oraz pergolami z zielenią (na razie wykonano pod nie część fundamentów). Nowe, szerokie chodniki mają być dopasowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym – osób niewidomych. Po stronie Parku Staromiejskiego można już korzystać z drogi rowerowej.
– Finał inwestycji to IV kwartał 2023 r. – deklaruje ZIM,
powtarzając zapewnienia z kwietnia. Wartą 45,5 mln zł umowę na przebudowę Północnej i Ogrodowej podpisano
w styczniu roku 2022. Przebudowa odcinka przy ul. Karskiego ma natomiast związek z
budową kolejowego tunelu średnicowego (przy Ogrodowej znajdzie się
podziemny przystanek Łódź Polesie).