Łódzki Zarząd Inwestycji Miejskich ogłosił przetarg na prace projektowe i budowlane w północnej części łódzkiego śródmieścia. Inwestycja wchodzi w skład czwartego projektu rewitalizacji obszarowej centrum Łodzi. Dla transportu zbiorowego oznacza to z jednej strony poprawę jakości torowisk, ale z drugiej – pogorszenie elastyczności sieci poprzez likwidację jednej z awaryjnych pętli.
Przedmiotem zamówienia jest rozbudowa układu torowo-drogowego w ciągu ul. Ogrodowej i Północnej między Zachodnią a Franciszkańską. Jednocześnie przebudowana ma zostać pętla tramwajowa przy ul. Północnej (bez budynku dawnej poczekalni – „dworca” tramwajów podmiejskich, który został odnowiony już trzy lata temu). Ta część zadania musi być połączona z budową płyty odciążającej nad podziemnym kanałem rzeki Łódki. Inne przeznaczone do przebudowy ulice to Nowomiejska (od Północnej do Placu Wolności), Pomorska od Placu Wolności do Wschodniej, Zachodnia od Próchnika do Legionów oraz sam Pl. Wolności. Wewnątrz kwartału ograniczonego ul. Legionów, Piotrkowską, Próchnika i Zachodnią ma powstać nowy pasaż między Zachodnią a Piotrkowską.
Największe zmiany w zakresie komunikacji zbiorowej nastąpią w przypadku Placu Wolności. W wyniku przebudowy
zniknie jedno z dwóch łódzkich rond tramwajowych. Podwójne torowisko będzie biegło na północ od pomnika Tadeusza Kościuszki, wyznaczającego środek placu. Tam też znajdą się przystanki oraz odgałęzienie torów na północ przez ul. Nowomiejską. Władze Łodzi uzasadniają takie rozwiązanie chęcią utworzenia funkcjonalnego
przedłużenia deptaka w ul. Piotrkowskiej, łączącej się z placem od południa. Zwiększy się też ilość przestrzeni publicznej (na południe od pomnika nie będzie także jezdni, zajmującej dziś bardzo dużą szerokość). Minusem przyjętej koncepcji będzie jednak likwidacja możliwości awaryjnego zawracania na Pl. Wolności, często wykorzystywanej zarówno podczas planowanych, jak i improwizowanych objazdów oraz podczas kursowania linii specjalnych.
Do przebudowy Północnej wraz z układem torowym pętli łódzki magistrat przymierzał się już
na początku 2014 r. Nie udało się jednak wówczas znaleźć oferenta. Także ogłoszone w sierpniu
postępowanie w sprawie samej Północnej nie przyniosło oczekiwanych efektów. Z tego zapewne powodu Urząd Miasta postanowił włączyć inwestycję w skład większego przedsięwzięcia.
Na Nowomiejskiej i Pomorskiej mają powstać wspólne przystanki tramwajowo-autobusowe, a przystanki służące tylko tramwajom mają otrzymać wyniesione perony. Na większości wymienionych ulic inwestor oczekuje wymiany chodników, oświetlenia oraz mebli miejskich. Nawierzchnia jezdni (dywanik asfaltowy) będzie jednak wymieniona tylko na Zachodniej. Oferty można składać do 19 grudnia.