Obie jezdnie ul. Północnej i Ogrodowej między Franciszkańską a Zachodnią zostaną otwarte w nocy z soboty na niedzielę – informuje Urząd Miasta Łodzi. Wciąż nie wiadomo jednak, kiedy i w jakiej relacji na Północną i Ogrodową wrócą tramwaje.
Prace przy przebudowie dwujezdniowego ciągu na północy Śródmieścia – nazywane na wyrost budową „Bulwarów Północnych” – są już mocno zaawansowane. Jak informuje łódzki Zarząd Inwestycji Miejskich, kończy się układanie ścieralnej warstwy asfaltu. W nocy z najbliższej soboty na niedzielę (16/17 grudnia) po blisko dwuletniej inwestycji zostanie otwarta nie tylko druga jezdnia, ale i wszystkie relacje skrętne na skrzyżowaniach.
Również linia tramwajowa jest niemal gotowa technicznie. Ulicą przejechał już
wagon pomiarowy MPK Łódź, testujący torowisko i sieć trakcyjną. Trwają przygotowania do odbiorów nowej infrastruktury.
Pod koniec listopada władze Łodzi zapewniały, że tramwaje powrócą na Północną
jeszcze przed Bożym Narodzeniem. Czy termin ten pozostaje aktualny? Nie wiadomo. Z jednej strony zapowiadanej wówczas daty otwarcia obu jezdni udało się dotrzymać, z drugiej – testowy przejazd tramwaju miał się odbyć najpóźniej na początku grudnia. Na spełnienie zapowiedzi zostało osiem dni.
Sytuacja na pobliskich, również przebudowywanych ulicach pozostaje tymczasem nie najlepsza. Wprawdzie
na Placu Wolności prace są bliskie ukończenia, modernizacja ul. Legionów między Zachodnią a Gdańską według najnowszych deklaracji Zarządu Inwestycji Miejskich ma zostać ukończona dopiero w lutym 2024 r. Władze Łodzi winę za opóźnienie przypisują wykonawcy (Balzola Polska). Zapewniają też, że termin rozliczenia pozyskanych na inwestycję funduszy z Unii Europejskiej został przedłużony o pół roku. Na przełomie stycznia i lutego ma też nastąpić krótka przerwa w ruchu tramwajów przez skrzyżowanie Zachodnia – Legionów.
Co więcej, przynajmniej do czasu oddania do eksploatacji linii w ul. Wojska Polskiego i Strykowskiej (czyli
najwcześniej do początku przyszłego roku) możliwości obsługi komunikacyjnej Północnej i Ogrodowej wydają się ograniczone. Zjazd międzytorowy przy Centrum Krwiodawstwa, na którym mogłyby kończyć trasę wagony dwukierunkowe dojeżdżające z ul. Zachodniej,
ma zostać zlikwidowany jeszcze w grudniu. Pętla Północna co najmniej do końca 2024 r.
będzie nieprzejezdna. Pozostaje więc dojazd od ul. Zachodniej do skrzyżowania z Kilińskiego i Franciszkańską, a następnie jazda albo w lewo do Placu Kościelnego (i dalej na Żabieniec bądź Helenówek), albo w prawo w kierunku dworca Łódź Fabryczna.