W przyszłym roku dwa osiedla na łódzkim Polesiu mają stać się kolejnymi w mieście strefami uspokojonego ruchu. Decyzję podjęli mieszkańcy miasta, którzy przegłosowali miasta w ramach budżetu obywatelskiego. Władze Łodzi przypominają, że w ostatnich latach stref Tempo 30 pojawiło się już 31.
W tegorocznym głosowaniu na wnioski do budżetu obywatelskiego mieszkańcy zdecydowali o utworzeniu stref uspokojonego ruchu na osiedlach przy Krzemienieckiej (w obszarze ograniczonym ulicami: Retkińską, Kusocińskiego, Krzemieniecką i al. Bandurskiego) i przy Pienistej (między al. „Waltera” Janke, Maratońską, Plocka i Pienistą). Same ulice graniczne nie zostaną objęte strefami. Oba osiedla składają się w dużej części z bloków z wielkiej płyty. Sąsiadują one z blokowiskiem na Retkini.
Niektóre wyznaczane w Łodzi strefy Tempo 30 są wyposażane w elementy inżynieryjne fizycznie ograniczające prędkość. Należą do nich progi zwalniające, szykany zwężające punktowo tor jazdy czy naprzemienne wyznaczanie miejsc parkingowych. W przypadku obu omawianych stref takich rozwiązań jednak nie przewidziano – wnioskodawcy wzięli pod uwagę w kosztorysie tylko wymianę znaków drogowych.
Nie wiadomo na razie, kiedy dokładnie ograniczenie prędkości na obu osiedlach zacznie obowiązywać. Zgodnie z zasadami łódzkiego budżetu obywatelskiego powinno to nastąpić w ciągu przyszłego roku kalendarzowego. Wiadomo jednak, że w poprzednich latach niektórych zadań nie wykonywano w tym terminie, a zwłoka wynosiła niekiedy
nawet 5 lat.
Strefy o ograniczonej prędkości zwiększają bezpieczeństwo i ograniczają hałas. Mieszkańcy miast najchętniej wyznaczają je wewnątrz osiedli, na ulicach rozprowadzających ruch pod budynki mieszkalne. Pierwszą łódzką ulicą z uspokojonym i ograniczonym ruchem nie była jednak żadna z dróg osiedlowych, lecz deptakowa część Piotrkowskiej. Równocześnie z jej przebudową w latach 2012-2014 ograniczenie prędkości do 30 km/h wprowadzono także na większości jej przecznic w miejscach przecięcia z nią. Tam, gdzie nie ma torów tramwajowych (na ul. Próchnika/Rewolucji 1905 r., Więckowskiego/Jaracza, Struga/Tuwima i Zamenhofa/Nawrot), skrzyżowania z Piotrkowską otrzymały wyniesione tarcze. W połączeniu z urządzonymi na ul. 6 Sierpnia i Traugutta woonerfami utworzyło to obszar zbliżony do swego rodzaju strefy uspokojonego ruchu. Pierwszym łódzkim osiedlem, na którym wprowadzono strefę Tempo 30, była natomiast jesienią 2014 r.
Radiostacja.