fot. Kasper Fiszer.Pociąg ŁKA na stacji Łódź Kaliska
Wydatki miasta Łodzi na pełną integrację taryfową z Łódzką Koleją Aglomeracyjną są bardzo niewielkie, a korzyści płynące z funkcjonującego od początku kwietnia porozumienia – bardzo wyraźne. Z miasta, w którym kolej pełniła rolę marginalną, Łódź zmienia się w ośrodek, w którym można z niej korzystać tak samo jak z tramwaju czy z autobusu.
Integracja taryfowa, jaka funkcjonuje od niecałego miesiąca w Łodzi, jest jedną z najgłębszych w skali kraju. Mieszkańcy mają bowiem możliwość podróżowania pociągami wojewódzkiej spółki na podstawie wszystkich bietów komunikacji miejskiej, w tym jednorazowych czy krótkookresowych, honorowane są także miejskie uprawnienia do darmowych przejazdów. Co ciekawe, umowa przewiduje także akceptowanie biletów wystawionych przez ŁKA w komunikacji miejskiej.
To rozwiązanie o tyle nietypowe, że wprowadza możliwość podróżowania tramwajem czy autobusem na podstawie biletów z ustawowymi ulgami kolejowymi. Umożliwia to niektórym grupom drobne oszczędności, jeśli zamiast biletu miejskiego kupią wydany przez ŁKA. Przykładowo dla studenta miesięczny bilet strefowy ŁKA, na podstawie którego można korzystać także z innych form transportu miejskiego, jest tańszy o 90 gr.
Integracja rzeczywiście jest pełna
Niezależnie od przysługującej ulgi ci, którzy wybiorą bilet kolejowy, uzyskają możliwość podróżowania także do Pabianic i Zgierza bez dopłat, której nie mają posiadacze biletów miejskich. Tym niemniej na samym obszarze Łodzi użytkownicy biletów wydawanych przez kolej i przez Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi traktowani są dokładnie tak samo. Uprawnione jest więc stosowane w materiałach promujących nowe możliwości określenie „pełna integracja”.
Zawarte pomiędzy ŁKA i miastem porozumienie jest kolejnym etapem zwiększania roli kolei w samej Łodzi. Przez lata była ona praktycznie niewykorzystywana w relacjach wewnętrznych, bo bardzo uboga była sieć przystankowa, co zmieniły dopiero niedawne inwestycje Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Spójność taryfowa otwiera zaś możliwość traktowania kursów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej jako pełnoprawnego środka transportu miejskiego.
Duże udogodnienie i małe obciążenie finansowe
Ta znaczna korzyść obciąża budżet masta w stosunkowo niewielkim stopniu. – Zgodnie z projektem uchwały Rady Miasta wprowadzenie honorowania biletów przyczyni się do wzrostu sprzedaży biletów MPK Łódź. W 2017 r. prognozowany zysk z tego tytułu to 870 tys. zł. W związku z powyższym miasto zrekompensuje Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej utratę przychodów w kwocie 242 tys. zł – mówi bowiem Marta Markowska, rzecznik prasowy ŁKA. – Kwoty wzajemnych rozliczenień na rok 2018 zostaną zweryfikowane po przeprowadzeniu przez ZDiT i ŁKA badań marketingowych w czwartym kwartale bieżącego roku – dodaje.
Dla porównania w całym 2017 r. ogół wydatków bieżących związanych z lokalnym transportem zbiorowym ma wynieść według tegorocznego budżetu miasta ponad 410 mln zł. Istotne udogodnienie dla mieszkańców pochłonęło więc jedynie ułamek tej kwoty.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.