Łódzki samorząd potwierdził, że w najbliższych tygodniach do Łodzi nie dotrze pierwszy z oczekiwanych wagonów Moderus Gamma. Poznański producent zawnioskował o wydłużenie terminu dostaw, a miasto przychyliło się do tej prośby, zauważając problemy z dostępnością materiałów. Odsunięte w czasie będą także dostawy kolejnych egzemplarzy.
Zamówione przez miasto Łódź tramwaje produkcji poznańskiego Modertransu nie dotrą do odbiorcy na czas. Pierwszy z Moderusów Gamma miał trafić do Łodzi w marcu tego roku, ale wiemy już z pewnością, że stanie się to co najmniej pół roku później. Miasto zgodziło się na wydłużenie terminu dostaw i podpisało aneks do umowy dotyczącej bardzo istotnego dla stanu komunikacji miejskiej zamówienia.
Miasto nie widzi potrzeby naliczania kar dla producenta
Jak poinformował nas Zarząd Inwestycji Miejskich Urzędu Miasta Łodzi, z prośbą o wydłużenie terminu dostaw wystąpił Modertrans. Miał on motywować ją problemami w pozyskaniu materiałów niezbędnych do budowy zamówionych przez Łódź wagonów. Opóźnienia w dostawach materiałów mają zaś wynikać z przedłużającej się pandemii koronawirusa. ZIM nie naliczy producentowi kar związanych z opóźnieniem.
Miasto twierdzi bowiem, że nie mamy do czynienia z przypadkiem ewidentnej winy leżącej po stronie wykonawcy inwestycji (producenta taboru tramwajowego). Samorząd przedstawił nam także nowy harmonogram dostaw: pierwszy z gotowych wagonów dotrze do Łodzi nie wcześniej niż 15 listopada tego roku. Całość kontraktu ma zostać zrealizowana do 15 czerwca 2023 r. Niecały rok opóźnienia względem pierwotnych planów
Modertrans ma dostarczyć 30 wagonów tramwajowych, których zakup stanowi element projektu unijnego o nazwie „Tramwaj dla Łodzi”. W ramach tej samej inwestycji realizowane są przebudowy łódzkich torowisk, dlatego zamawiającym wagony jest samorząd, a nie – jak miało to zwykle miejsce dotychczas w Łodzi – przewoźnik. Zgodnie z informacją opublikowaną w 2019 r. na stronach internetowych MPK-Łódź całe zamówienie miało zostać zrealizowane według pierwotnych założeń do września 2022 r.
Planowane dostawy mają bardzo duże znaczenie w kontekście wciąż relatywnie trudnej sytuacji taborowej miasta. Podczas gdy część miast wycofuje już z użytku wagony generacji 105Na, w Łodzi wąskotorowe 805Na ciągle stanowią trzon floty MPK. Stan ten częściowo poprawiły zakupy używanych NF6D i M8C, ale niemłode już wozy w dłuższej perspektywie czasu również będą wymagać wymiany bądź dalszych inwestycji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.