Łódzkie MPK przywróciło do ruchu jeden z trzech odstawionych wagonów Cityrunner z 2002 roku. W zdekompletowanym przez lata postoju pojeździe wymieniono szereg elementów wyposażenia.
Od falowników do wyświetlaczy
Najważniejszą z modyfikacji w wagonie 1209 jest wymiana napędu. Zamontowane podzespoły zostały wyprodukowane przez firmę Enika. – Zastosowaliśmy nowe falowniki, nowy układ sterowania pojazdu wraz ze sterownikiem głównym i nowe przetwornice statyczne – wylicza mistrz z Zakładu Techniki MPK Maciej Michalski. Przed laty to właśnie awaria przetwornicy była powodem odstawienia wagonu, który stawał się stopniowo dawcą części dla innych, jeżdżących egzemplarzy.
Zmiany przeprowadzono także w miejscach wagonu widocznych gołym okiem. We wnętrzu zamontowano nowe oświetlenie (w tym podświetlenie poręczy przy użyciu diod LED), wymieniono system wentylacji (dodając funkcję schładzania powietrza) oraz zwiększono powierzchnię dla pasażerów stojących poprzez likwidację jednego z rzędów siedzeń (same miękkie, tapicerowane fotele nie zostały jednak wymienione na stosowane w modernizowanych łódzkich wagonach twarde siedzenia z plastiku). Na zewnątrz modyfikacje objęły montaż nowych, diodowych wyświetlaczy oraz okien z przesuwną częścią górną.
– Pozwoli to na poprawę komfortu podczas upałów oraz na większą przydatność pojazdu na bardziej obciążonych liniach, takich jak 10 Olechów – Retkinia czy 11 Chocianowice – Helenówek – podsumowuje M. Michalski. Przeprowadzone przy wagonie prace kosztowały 1,5 miliona złotych.
Będą kolejne przebudowy
W pierwszych dniach eksploatacji wagon uległ awarii. – W każdym pojeździe o charakterze prototypowym przez pierwsze tygodnie mogą pojawiać się zakłócenia w pracy poszczególnych podzespołów. Konieczne jest dostrojenie wszystkich urządzeń. Czasami nawet drobna usterka, która zaniepokoi motorniczego, może być w takiej sytuacji powodem zjazdu do zajezdni – tłumaczy pracownik Zakładu Techniki.
Spośród 15 posiadanych przez MPK tramwajów Bombardiera odstawione są jeszcze dwa egzemplarze o numerach taborowych 1202 i 1214. – Planujemy w przyszłym roku przywrócić oba pojazdy do służby liniowej. Zostaną one zmodyfikowane w sposób bardzo podobny do wagonu 1209 – deklaruje M. Michalski.
O historii łódzkich Cityrunnerów oraz planach przywrócenia niesprawnych egzemplarzy do ruchu
pisaliśmy szerzej kilka miesięcy temu.