Jeszcze przez kilka lat nieczynne pozostanie torowisko tramwajowe w ciągu ulic Cmentarnej, Ogrodowej i Srebrzyńskiej w Łodzi. Zamknięta ze względu na zły stan techniczny trasa będzie bowiem remontowana w latach 2024 – 2027. Teraz na Kozinach funkcjonuje autobusowa komunikacja zastępcza.
Aktualnie trwa remont ul. Legionów w ścisłym centrum Łodzi. Jego zakończenie nie będzie jednak oznaczać przywrócenia ruchu na odcinkach do węzła Zielona – Legionów – al. Włókniarzy i do krańca Koziny. Prace nie obejmują bowiem żadnego z tych fragmentów łódzkiej sieci, które pozostają
nieczynne już od czterech lat. Kolejna rocznica awaryjnego wstrzymania przewozów
Łódzkie MPK
odmówiło bowiem dalszej eksploatacji zdegradowanych technicznie odcinków i w porozumieniu z miastem zaprzestało ich obsługi 4 listopada 2019 r. Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi przekonywał wtedy, że linia nr 7 w wariantach A (na Koziny) i B (na Zdrowie przez wspomniany węzeł u zbiegu Zielonej, Legionów i al. Włókniarzy) znika z komunikacyjnej mapy miasta jedynie tymczasowo. Samorząd szacował, że trasy mogłyby zostać wyremontowane do końca 2022 r. Tak się jednak nie stało.
Niemal rok po podawanym wówczas terminie możliwej finalizacji prac nie doszło nawet do rozpoczęcia robót. Magistrat wciąż stoi przy tym na stanowisku, że wkrótce przeprowadzone zostaną niezbędne do reaktywacji przewozów remonty. – Obecnie trwają prace przygotowawcze i koncepcyjne dotyczące modernizacji sieci tramwajowej w zakresie ulic Zielonej, Legionów, Srebrzyńskiej i Konstantynowskiej wraz z węzłem Łódź-Koziny – mówi Małgorzata Loeffler, rzeczniczka prasowa Zarządu Inwestycji Miejskich UMŁ.
Czy znajdą się środki w ramach nowej perspektywy UE?
Na Kozinach mogłoby bowiem powstać nowe centrum przesiadkowe związane z projektowanym przystankiem kolejowym. Droga do jego realizacji, podobnie jak do przeprowadzenia prac na nieczynnych odcinkach, wydaje się jednak bardzo daleka. – Została
zawarta umowa z firmą Sweco Polska z Poznania na wykonanie programu funkcjonalno-użytkowego oraz dokumentacji aplikacyjnej umożliwiającej miastu złożenie wniosku o dofinansowanie unijne – opisuje stan przygotowań przedstawicielka samorządu.
– Planowany termin realizacji prac to lata 2024 – 2027 – dodaje nasza rozmówczyni. Oznacza to, że okres wyłączenia z ruchu ważnych odcinków sieci wyniesie najprawdopodobniej ok. ośmiu lat, jeśli nie dojdzie oczywiście do dalszych opóźnień. Jeszcze przez cztery lata tramwajem nie pojedziemy zapewne także po ul. Zielonej w kierunku pętli na Zdrowiu.