Wykonawca drogi podziemnej, mającej zapewniać dojazd do inwestycji komercyjnych w Nowym Centrum Łodzi, przystąpił do budowy ścian szczelinowych. Po zakończeniu prac nad stropem tunelu ma powstać otoczona zielenią droga o uspokojonym ruchu. Częścią zadania jest też projekt Rynku Kobro, będącego sercem całej okolicy.
Rozpoczęcie wykonywania ścian szczelinowych świadczy o dużym zaawansowaniu prac. Aby można było do niego przystąpić, wykonawca musiał przeprowadzić konieczne rozbiórki na powierzchni (zniknął stary ślad ul. Hasa, nawierzchnia chodników i parkingu) oraz usunąć kolizje z infrastrukturą podziemną. – Uporządkowano też teren pomiędzy EC1 a dworcem Łódź Fabryczna, przez który będzie przebiegać podziemna droga – dodaje dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich Agnieszka Kowalewska-Wójcik.
Kolejnym etapem po wykonaniu ścian szczelinowych będą prace ziemne oraz budowa stropu tunelu. Następnie na powierzchni zostanie urządzona przestrzeń z drzewami i meblami miejskimi, połączona z ulicą o uspokojonym ruchu, mająca stworzyć przyjazny dla mieszkańców łącznik między centrum kulturalno-rozrywkowym EC1 i
przyszłym Rynkiem Kobro (wykonaniem jego projektu również zajmie się wykonawca drogi) a głównym łódzkim dworcem. – Otworzy to przestrzeń i znacząco skróci odległości przy poruszaniu się pieszo po centrum – zapowiada Kowalewska-Wójcik.
Sama ul. Hasa będzie przebiegała ok. 6 metrów pod powierzchnią. Wjazd na nią będzie możliwy poprzez rampę, zlokalizowaną między budynkami zakładu energetycznego a biurowcem mBanku przy Kilińskiego. Przeciwnym końcem będzie rondo pod al. Rodziny Scheiblerów (obecnie wjazd, do którego niebawem dotrze ul. Hasa, jest zaślepiony).
Rolą podziemnej drogi ma być obsługa transportowa terenów inwestycyjnych w Nowym Centrum Łodzi. Jeden z nich ma już nabywcę – firmę Ghelamco. W notarialnym akcie sprzedaży działki władze miasta zobowiązały się do zapewnienia dostępu do budowanego tam biurowca i podziemnego parkingu właśnie poprzez drogę podziemną. Po drodze powstanie także sześć innych zjazdów, z których jeden będzie prowadził do parkingu pod Rynkiem Kobro.
Początkowo władze Łodzi planowały, że ul. Hasa w nowym kształcie zostanie oddana do użytku
do końca 2020 r. Już dziś widać jednak, że opóźnienia w stosunku do tamtych planów są znaczne: budowa drogi na pierwszym odcinku (do wysokości przedłużenia ul. Dowborczyków) miała, w myśl ubiegłorocznych deklaracji, być zakończona już w 2019 r.